EU är den enande länken

Politik2011-07-05 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Mycket kan vart och ett land självt göra för att minska belastningen på vår jord och vårt klimat. Men för att nå bestående resultat krävs ändå samarbete över nationsgränser och mellan olika professioner.

Det kanske främsta exemplet är Östersjön. Det vatten som omger Visby stift och som kanske inte direkt är ett farligt gift men som i stora delar döljer döda havsbottnar.

Tv-dokumentären "Vårt grisiga hav" (Folke Rydén) gav en bild av att jordbruken kring Östersjön mer och mer liknar stora köttfabriker som dumpar all gödsel rätt ut i naturen. Bevisligen existerar dessa i bland annat Ryssland och Vitryssland, men problematiken är mer komplicerad än så.

En rad experter från olika organisationer och myndigheter gav en pedagogisk och osentimental bild av läget vid ett seminarium som anordnades av Sidas östersjöenhet i går.

Jordbruket är en stor del i övergödningen av Östersjön och det är mycket gamla synder som nu måste sonas. Att vända trenden tar tid och länderna runt Östersjön har kommit olika långt.

EU är förstås den enande länken som kan tvinga fram ett samarbete kring gemensamma åtgärder. Självklart måste EU:s jordbrukspolitik innehålla skarpa krav på att miljön i Östersjön inte fortsätter att försämras.

I Sverige finns i dag regler som gör att utsläppen minimeras och kontrolleras. Bland annat styrs antalet djur man får ha av hur stor mark man har att sprida stallgödseln på.

Ett av problemen är att dock jordbruken specialiserar sig mer och mer, man odlar antingen spannmål eller föder upp djur. Detta gör att spannmålsgårdarna tillför konstgödsel, eftersom de inte har någon egenproducerad från djur. Djurgårdarna har inte tillräckligt med foder åt sina djur och mycket av kraftfodret importeras och tillför kretsloppet stora näringstillskott.

Ola Palm, forskningschef vid institutet för jordbruks- och miljöteknik, förklarade att för att minska utsläppen måste tre faktorer uppfyllas: det måste löna sig, det måste till ett skarpt regelverk och framför allt: det måste finnas en acceptans.

Generaldirektörerna för sju myndigheter fick vid ett annat seminarium om säkerheten i Östersjön beskriva sina mardrömsscenarion för Östersjön: en större fartygsolycka, stora oljeutsläpp eller ett kapat passagerarfartyg blev svaren.

I varje givet ögonblick trafikeras Östersjön av 2 000 fartyg, förutom alla fritidsbåtar.

Här finns ett annat stort hot mot och förklaringen till Östersjöns dåliga hälsotillstånd.

Samarbete är nyckelordet för de stora greppen, det vi kan göra på lokal nivå är för den skull inte oväsentligt.