Hoppas att ni läste Jenny Perssons krönika i GT i lördags.
Hennes resonemang om det gotländska självförtroendet och många sommarboendes och andras bild av vad Gotland ger för möjligheter är tänkvärd och värd att diskutera vidare.
Så fort jag skriver om bilden av Gotland brukar jag få långa mejl med lektioner i vad ett varumärke är och hur ett varumärkesarbete fungerar.
Jag vet vad ett varumärke är. Det är den bild som andra får i huvudet när de tänker på Gotland. Oavsett vad det står i en varumärkesbeskrivning och vad man vill att varumärket ska vara.
Däremot kan man arbeta hårt och framgångsrikt för att bygga det varumärke man vill ha. Detta arbete har ju pågått en tid för Gotland men fortfarande är bilden stark av ett Gotland där man bara går omkring och omgärdas av livskvalitet. Man bakar bröd och tovar små mössor, lägger surdegar, plockar strandved och "bara är".
Och så är det ju. Också. Däremot tänker många inte på att Gotland som ett ställe där man kan göra karriär eller utvecklas inom sitt yrke.
Denna bild är så stark att till och med en styrelseordförande för ett av Gotlands största bolag, Svenska Spel, inte förstår vad det är man bråkar om när många kritiserar att den tyngsta ledningen inte befinner sig på företagets huvudkontor utan på en filial i Sundbyberg. Att den nye vd:n presenteras där och inte där han ska ha sitt utgångsläge.
Det är ju så enkelt att ta sig hit och med dagens teknik är det ju inte avgörande var man befinner sig, man kan göra sitt jobb ändå, resonerade Anitra Steen, styrelseordförande för Svenska Spel.
Just det.
Precis.
Det är hur lätt som helst att bo på Gotland och jobba på fastlandet några dagar i veckan. Man tar sig mellan Visby och Sundbyberg på mindre än en timme. Varje vecka åker ganska många Svenska spelanställda denna resa och det fungerar utmärkt.
Och: det fungerar precis lika bra i andra riktningen också.
Bilden av Gotland som en utmärkt plats att JOBBA på behöver vi bygga med mycket större kraft än hittills. Här hinner man både gå till posten, banken OCH äta på lunchen. Här får man livskvaliteten på köpet, plus att man jobbar mycket mer effektivt eftersom allt runtomkring är smidigare.
Ett obligatorium för alla som på något sätt är med och bygger, eller manifesterar, bilden av Gotland, såsom Anitra Steen, borde vara att bli införstådd med dessa förutsättningar och fördelar.
Kanske ett tema för årets fest hos landshövdingen och regionstyrelsens ordförande?