Ett nytt oljeoffer?

För Gotlands del är det viktiga att andra bolag, med Gotlandsflyg i spetsen, kan fylla de luckor som Skyways konkurs skapar.

För Gotlands del är det viktiga att andra bolag, med Gotlandsflyg i spetsen, kan fylla de luckor som Skyways konkurs skapar.

Foto: Johan Eklund / SCANPIX

Politik2012-05-23 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det nästan anrika gamla flygbolaget Skyways klarar inte konkurrensen, utan går i konkurs. Så länge jag minns har Skyways haft problem och aldrig varit någon vinstmaskin.

När nu konkurrensen är stenhård och bränslepriset stigit i höjden, så klarar sig inte Skyways längre. Deras äldre maskiner dricker för mycket bränsle och konkurrens från de många lokala och regionala flygbolagen, som Gotlandsflyg och alla dess syskon inom Sverigeflyg slår ut Skyways. Liksom den hårda konkurrensen från lågprisbolagen.

När priset på oljan stiger får alla oljeberoende transporter svårigheter med lönsamheten och prisbilden. Även de mer långsamt gående fartygslinjerna, som bara kör runt 20 knop, tvingas höja priserna. Är det då så underligt att Gotlandstrafikens snabbfärjor med sin 28 knop får ännu högre bränslekostnader och därmed biljettpriser.

För flyget gäller att anpassa flygplansparken till bränslet och ha så moderna och bränslesnåla flygplan som möjligt. Det hade inte Skyways och det var väl ett av fler skäl till konkursen.

Nu betyder flyget väldigt mycket både för affärslivet och vanliga medborgares möjligheter att förflytta sig och komma till olika former av möten. Skyways lämnar ett hålrum som vi får se om Gotlandsflyg och andra kan fylla. Kanske till och med gamla SAS, som slagit in på lite av en lågprislinje, kan ersätta Skyways även på Visbylinjen. För vi behöver självklart fler turer till Arlanda, som är noden för vidare flyg både inom landet och till utlandet.

En konkurs leder alltid till att många blir arbetslösa. Även om säkert de flesta av Skyways personal kommer att få jobb i andra flygbolag, blir det en period av osäkerhet, som är betydligt större i dagens borgerliga otrygga samhälle. Men de flesta inom personalen har ändå en eftertraktad kompetens, som andra bolag borde vilja ta över.

För Gotlands del är det viktiga att andra bolag, med Gotlandsflyg i spetsen, kan fylla de luckor som Skyways konkurs skapar. Våra goda flygförbindelser är lika viktiga som att vi har goda båtförbindelser. Det som marknaden hittills har skött bra, måste den nu klara av, när ett oljeoffer har skördats.