Det behövdes kanske en urladdning för att lösa upp den frustration som Region Gotlands biogasstrategi förorsakat. Den kom på fullmäktige i går. Redan vid förra fullmäktigesammanträdet kom frågan om färdtjänstupphandlingen upp och igår blev den tillsammans med hela biogassatsningen ett huvudnummer.
Lars Thomsson (C) hade djärvt nog interpellerat både tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (S) och regionstyrelseordföranden Åke Svensson (S) med frågor han i flera fall redan borde veta svaren på. Det kan knappast ha förvånat honom att de besvärliga frågorna studsade tillbaka på den borgerliga majoritet som i stor hast genomdrev biogasstrategin våren 2009.
Vad som föranledde brådskan fick inte något klart svar under fullmäktigesammanträdet. Det fattades efter att ärendet efteranmälts och förslaget sänts ut separat kort före mötet. Så här i efterhand inser nog alla att hanteringen hade klara brister. Det avsattes inga pengar och gavs inget klart uppdrag att genomföra strategin. Ansvarsfrågan var oklar och den granskning som revisionsbyrån PwC genomförde i fjol bekräftade bilden av ett beslut utan tillräcklig konsekvensbeskrivning.
Brittis Bentzler (V) beskrev det med rätta som ett överoptimistiskt beslut som alla var eniga om och därmed har någon del i ansvaret för. Brådskan får dock tillskrivas Centern som den pådrivande kraften. Det är betecknande att frågan till övriga Allianspartier om hur medvetna de var om konsekvenserna besvarades med tystnad.
Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell erkände utan omsvep att ärendet inte heller beretts på ett bra sätt nu när färdtjänstupphandlingen aktualiserat frågan. Om det hade Lilian Edvards (M) ställt en rakare fråga om hur ärendet beretts. Här rör det sig om en miss i handläggningen där den varningsklocka aldrig ringde som borde ha talat om att här är en politiskt känslig fråga under uppsegling. Något formellt brott mot delegationsreglerna tycks däremot inte ha skett.
Mycket kunde ha sett annorlunda ut om ett krav på biogasdrift inom färdtjänsten hade funnits med när avtalet med Samres AB skrevs våren 2010. Den något märkliga förklaring Lars Thomsson hade till den missen var att taxiföretagen var så ivriga att det inte behövdes.
Nåja, så småningom kunde även Lars Thomsson iklä sig en liten ansvarsbörda och längre än så kom inte frågan.
Det finns ännu obesvarade frågor kring biogasupphandlingen. Jag skulle inte våga påstå att alla intressen klarlagts och alla upphandlingsregler följts. Men alla bör ha lärt sig att stora beslut kräver bättre förarbeten än vad som skedde 2009.