Det visade sig inte vara ett professionellt opinionsundersökningsföretag som utfört den undersökning som Pigge Werkelin rapporterade om i sin blogg häromdagen.
Det handlade om en enkel enkät på en A4 med tio frågor, både tyckande och kunskapsfrågor om färje- och flygtrafiken till och från Gotland, sammanställd av Pigge själv och utförd av ett skolprojekt.
Detta minskar undersökningens tyngd radikalt i mina ögon även om utförandet är helt i sin ordning enligt Sifo som GT tillfrågat och som får anses veta vad som gäller.
Frågorna är krångligt formulerade och utgår även från rena hypoteser, som att Gotland skulle få använda de pengar man sparar på långsamma färjor till "övrig infrastruktur" på själva Gotland.
Det är tråkigt att inse att undersökningen inte var så intressant som den till en början utgavs vara.
Men lyckligtvis kan man diskutera nya perspektiv och ingångar ändå, även om man måste läsa Pigges undersökning med saltkaret redo.
En grundläggande insikt man måste ha i åtanke är att priset inte är ett problem för oss gotlänningar. Att fråga oss om priset är därför tämligen irrelevant. För besökarna eller alla med sommarhus är priset det avgörande. Därför måste frågan få diskuteras och nya alternativ tillåtas utan att sågas utifrån hur trafiken i dag är konstruerad med godstrafiken som styrande faktor.
Att skapa ett Ryan Air-alternativ i gotlandstrafiken är inte ett bra alternativ. Om biljetten är i det närmaste gratis men allt man gör ombord kostar extra - allt från en sittplats till toalettbesök - byggs ingen good will för resandet hit. Inte heller om förhållandenda för de anställda är osäkra och otrygga.
Att bara köra långsamma färjor minskar också kapaciteten, trycket på platser är ju periodvis mycket hårt och blir det färre turer får vi också färre besökare.
Pigge Werkelin var med och startade Gotlandsflyg. Utgångspunkten är densamma för att starta konkurrerande färjetrafik, en hög prisbild som försvaras med höga kostnader man inte kommer undan.
Det kan inte vara så mycket dyrare att köpa eller hyra ett fartyg som att hyra/köpa ett flygplan?
Att statens stöd ska delas upp på olika aktörer borgar inte för den långsiktighet och förutsägbarhet som trafiken kräver.
Däremot är konkurrensen numera fri även till sjöss.