En vågad vändning
Lovar statssekreterare Leif Zetterberg att staten betalar och Gotland bestämmer över färjetrafiken? En vågad slutsats.
Foto: Tommy Söderlund
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Lösningen blir att en utredning snabbt ska se på hur Gotland som region kan ta över ansvaret för Gotlandstrafikens utformning. Att staten bistår med pengarna och sedan får Region Gotland göra upphandlingen efter den utformning av trafiken som vi på Gotland är överens om. Det låter ju först som helt underbart, att Gotland ska få större inflytande på Gotlandstrafikens utformning. Vi vet ju bäst och det kan tyckas omständigt att vi på Gotland ska vara i händerna på att statligt verk, som sköter upphandlingen efter principer som vi mycket lite kan påverka.
Men det gäller verkligen att Gotland inte rusar in i ett ansvartagande, som kan bli dyrt och knuffa ut en bra skola, barnomsorg och äldreomsorg. Det krävs både hängslen och livrem och ett långsiktigt avtal med staten, som garanterar Region Gotland en trafikkostnad, som aldrig medför försämringar. I dag handlar det om 490 miljoner kronor om året. Plus kostnaderna för upphandlingen, som staten naturligtvis också måste betala. Regeringen och Gotland är ju överens om att färjetrafiken ingår i det nationella trafiksystemet, som staten har ekonomiskt ansvar för.
I Skåne och Västragötaland, de andra regionerna, har man tagit över ansvaret för trafiken. När tunnlar, broar och motorvägar ska byggas lägger staten en del av pengarna och regionen en del. Dessa möjligheter har knappast Gotland. Vi kan inte införa trängselskatt som bekostar en del av färjetrafiken.
Det är en vågad väg som Eva Nypelius (c) bejakar, när hon vill att Region Gotland tar över ansvaret för färjetrafiken. Det är bra om Gotland får ett mycket stort inflytande på Gotlandstrafiken, men det gäller att sluta långsiktiga avtal med staten om både ekonomi och andra villkor.