En mycket uppvaktad minister

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Politik2012-10-03 07:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Hon blir hårt uppvaktad nu från Gotland, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Tidigare var Gotlandsupproret där med traktor och morötter. Så i förrgår var det regionledningens tur. Och snart kommer LRF.

Alla dessa uppvaktningar är ett bevis på vilken oerhört avgörande fråga färjetrafikens standard är för Gotlands utvecklingsmöjligheter. Och att det är en fråga som marknaden inte själv kan lösa. Flygbranschen består av många flygbolag som konkurrerar med varandra om bästa turerna och lägsta priserna.

Marknadsuppdelning

Redarbranschen, åtminstone i Norden, består av ett antal rederier som har delat upp marknaden mellan sig och där man inte alls konkurrerar med varandra. Och enligt denna marknadsuppdelning tillhör Gotlandstrafiken uppenbarligen Gotlandbolaget!

Sedan är det en helt annan sak att Destination Gotland skulle må väldig bra av att få konkurrens, redan nästa år, av ett annat rederi som kör på andra premisser. Kanske långsammare, men avsevärt billigare. Jag uppfattar det som att regionstyrelsens ordförande Åke Svensson (S) inte var främmande för en sådan framtid.

Bastrafik hela året

Det som dock Gotland så gott som helt enigt slåss för, är att få statliga garantier för en bra bastrafik hela året om. Marknaden kan nog klara en trafik under sommaren, men samhällets stöd krävs för att vi hela året ska ha trafik regelbundet varje dag till rimliga priser både för resenärer och frakter.

Den senaste uppvaktningen från Gotland tryckte hårt på nödvändigheten av att det är snabbfärjor som kör minst 28 knop hela året om. Annars funkar inte Gotland och öns näringsliv. Då blir det tvärstopp i tillväxt och utveckling. Infrafastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är nu hårt uppvaktad av Gotland och det märks särskilt att regionrådet Åke Svensson lägger ner ett hårt arbete för att nå bästa möjliga framgång för att staten ska garantera Gotland en bra färjetrafik.

Det handlar om den helt avgörande näringslivsfrågan för Gotland och färjetrafikens kvalitet avgör Gotlands framtidsutsikter.