En leksak, godis, en överraskning
Bilentusiast och entreprenör. Christian Koenigsegg.Foto: Adam Ihse/SCANPIX
Foto: ADAM IHSE / SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag kommer att tänka på när jag såg det brittiska motorprogrammet Top Gear. De hade testkört Koenigsegg. Bilen var snabb. Men redaktionen förfasade sig över väghållningen. Testpiloten körde av banan och in i en trave bildäck. Varför i jösse namn hade inte företaget satt på en spoiler för att förbättra väggreppet? Kanske för att en sådan spoiler skulle reducera maxhastigheten?
I ett senare avsnitt så hade Koenigsegg hörsammat redaktionens önskemål och satt på en spoiler. Nu gick det ännu kvickare runt testbanan. Snabbare än för alla andra bilar man provat.
Koenigsegg startades, drivs och delägs av entreprenören av Christian von Koenigsegg. Han har lyckats etablera företaget som tillverkare av riktigt, riktigt exklusiva sportbilar. Vi snackar uppåt tio miljoner kronor per bil. Men det rör sig då naturligtvis inte om massproduktion. Nu tillverkas omkring tjugo handgjorda kolfiberbilar om året. Enligt wikipedia har en Koenigsegg CCX rekordet för fortkörning i USA. 389 knyck på en 120-sträcka under 2003 års Gumball 3000 (illegal motortävling på allmän väg).
Så entreprenören Christian Koenigsegg vill (kanske) ta över Saab. Hur är det möjligt? Att tillverka extremt dyra bilar ger ett bra nätverk bland extremt rika människor. Jag gissar att det är så Koenigsegg fått kontakt med de norska finansiärer som uppges vara inblandade i affären.
Jag tycker att det är roligt att ett företag som tillverkat 70 bilar i hela sin historia vill svälja ett företag som tillverkat hundratusentals bilar om året. Men jag oroar mig också. Går det inte lite för snabbt? Har Christian Koenigsegg fått på någon spoiler eller kommer greppet att släppa i kurvan när han trycker på gasen?
Oron till trots: jag är mycket nyfiken på vilka idéer han har för Saabs framtid.