En glass gör ingen sommar
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
En av sommarens glassnyheter är en Nogger med lakrits istället för nougat. Det har Centrum mot rasism lyckats hitta dolda rasistiska budskap i, då GB Glace i reklamen skriver "lakrits + nogger = sant" - och detta med graffitistil. Frågan är väl vem som är mest rasistisk, GB Glace som beställt reklamen eller Centrum mot rasism som tror att allt klotter och graffiti hör ihop med mörkhyade människor?
Nu senast gick Antidiskrimineringsbyrån i Malmö ut och på allvar menade att glassen "88:an" är nazistisk för att bokstaven H finns på åttonde plats i alfabetet och två åttor har använts av nazister som symbol för Heil Hitler. En koll i kalendern visar att första april ligger långt bakom oss. Av allt att döma menar Centrum mot rasism och Antidiskrimineringsbyrån allvar med sin anti-glasskampanj.
Varför får dessa organisationer skattemedel för att bedriva krig mot glassar när det finns riktiga problem? Dessa människor har uppenbarligen för mycket tid. De som jobbar på Centrum mot rasism och Antidiskrimineringsbyrån borde ta en glass i solen och fundera kring några av de verkliga diskrimineringsproblemen i stället!