Nu blir det ännu en enkät om företagsklimatet. Region Gotland ska ställa frågor om bemötande och effektivitet med mera till de företagare som har haft myndighetskontakter under året.
Det kan vara bra. Om man gör någonting med resultatet. Om man drar några slutsatser av företagarnas omdömen. Om det blir någon förändring.
Den senaste vändan om p-avgifter i centrala Visby får mig att tvivla på regionens förmåga att ta intryck. Regionen verkar mer intresserad av att påverka hur företagarna UPPLEVER företagsklimatet, än att faktiskt förändra det. I så fall blir ytterligare en enkät ett sätt att visa att man är lyhörd, utan att vara det.
Därför utmålas det ibland mer eller mindre som sabotage när medierna beskriver frågor som har bäring på företagsklimatet på ett, för regionen, mindre fördelaktigt sätt. Sådan uppmärksamhet och debatt förfular BILDEN av hur det är att vara entreprenör på Gotland. Och det är bilden man bekymrar sig för.
Det är en av riskerna man tar när varumärken och logotyper och dylikt blir viktiga och utrymmeskrävande politiska frågor. Beslutsfattarna blir så upptagna av hur regionen uppfattas, hur de själva uppfattas, att de blir helt upptagna av ytan. De hårdsatsar på kosmetika istället för att ge sig iväg till gymmet.
Eftersom politikens hårda kärna och själva myndighetsutövningen aldrig mentalt har kopplats ihop med företagsklimatet så är det andra frågor som påverkar besluten.
Behöver tekniska nämnden och förvaltningen pengar? Då inför vi p-avgifter.
Vill länsstyrelsen bredda strandskyddet? Då blir det lugnast att säga ja.
Har regeringsrätten upphävt detaljplanen ute vid Snäcks camping? Det blir lättare att fixa till en ny om vi planerar bort villavagnarna.
Grymtar företagarna om företagsklimatet? Då skickar vi ut en enkät.