En del att lära om service

Politik2014-04-05 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LEDARE

När jag reser kollektivt på andra orter är jag helt och hållet beroende av att det finns tydlig information om vart tåget/bussen går och att jag ska veta var jag ska stiga av. Jag brukar tänka på det när jag åker buss på Gotland.

I stadstrafiken är tidtabellen ungefärlig och man är helt och hållet beroende av att själv veta vad hållplatserna heter. Inga utrop sker, vare sig med angivelse via monitorer i bussarna eller utrop. Ibland sätts förstärkningsbussar in för att klara anstormningen av elever när skolorna slutar. Då kan det vara så att förstärkningsbussen och den ordinarie tar olika turer, som att förstärkningsbussen kör en längre slinga medan den ordinarie tar en genväg. Förstärkningsbussen kan då vara en gul buss som annars går i landsbygdstrafiken som man helt nonchalerar eftersom man ska ju åka med de blå stadsbussarna. Man kan också vilja väja bort den fullastade förstärkningsbussen för att invänta den ordinarie för en lugnare resa, men som alltså inte kommer.

Sen kan jag ha haft extrem otur som aldrig fick svar när jag ringde det nummer som står angivet på hållplatserna att man ska ringa om bussen inte kommer eller andra problem uppstår.

Och om det kan vara förvirrande för oss som bor här, betänk då hur det är för den tillfällige besökaren. Eller för alla synskadade för den delen.

För ett år sedan bestämde Region Gotland att införa automatiska utrop på bussarna. Det har ännu inte genomförts rapporterar Radio Gotland och förklaringen är inte helt enkel att förstå men det ska införas ”snart” enligt ansvarig vid regionen.

Service är generellt något vi behöver bli väldigt mycket bättre på här på ön. Jag brukar tänka på det när jag kör av båten. Om jag kommit hit för första gången: hur tydligt är det skyltat hur man ska köra och vart man hamnar?

Och hur är det nu med våra offentliga toaletter? Både vad gäller tillgång, standard och städning..?

Vi har i många år varit så vana vid att besökarna kommer utan att vi behöver anstränga oss. Tvärtom kan vi vara sura och ganska avfärdande. Det blir trångt och besvärligt och besökarna beter sig som om de tycker att vi ska vara glada att de valde just Gotland för sin efterlängtade semester.

Jo, jag överdriver lite. De flesta av oss är nog ganska trevliga och tillmötesgående. Men när själva samhällsservicen inte anpassas för andra än de som vet var Pilhagen eller Etelhem ligger och som kan åka hem ifall de behöver gå på toa, då kanske vi inte ska bli så där jätteförvånade om besökarna inte sprudlar av glädje när de upptäcker detta.

Så har vi det här med papperskorgarna på stan som verkar tömmas efter ett givet schema, oavsett hur verkligheten förändras.

Här finns som det brukar heta, en förbättringspotential.