Behöver du hjälp? Ring ett bemanningsföretag.
Det finns tv-reklam som fastnat i svenska folkets minne. Poolias reklambudskap och det om "Nisse" från Manpower som jobbade överallt har blivit en stor del i svensk arbetsmarknad.
DN skrev i går att 61 000 svenskar i dag jobbar i bemanningsföretag och att det främst handlar om tjänstemän inom privat sektor.
Inom mediebranschen anlitas bemanningsföretagen flitigt. Den kända SVT-profilen Pia Conde intervjuas i DN och det visar sig att hon inte alls jobbar på SVT utan på bemannings-företaget Mediakompetens.
För företag som snabbt behöver vikarier är det bra att lätt få tag i kompetent personal. Det finns också många som det passar bra att jobba i ett bemanningsföretag. Men för den som vill ha kontinuitet, tillhöra en redaktion och utvecklas inom ett medieföretag är det mindre positivt.
Den dubbla lojaliteten som Pia Conde med flera måste lära sig leva med kan också påverka det journalistiska arbetet. Vi som tittare förknippar tv-profilen med SVT och själv identifierar hon sig med SVT. Men hon har ingen chans till förtur till lediga tjänster inom företaget och står vid sidan om det kollektiv hennes arbetskamrater tillhör.
För just mediebranschen är identifikationen och friståendet viktigt för att göra ett bra jobb. Hur ska medier kritiskt granska bemanningsföretagen om de som ska utföra granskningen själva är anställda av ett bemanningsföretag?
Att anlita bemanningsföretag för att lösa akuta vakanser eller tillfälliga projekt är så klart en bra lösning. Men när bemanningsföretagen anlitas regelmässigt och där anställda kan arbeta åratal på samma arbetsplats blir det mer problematiskt.
Särskilt konstigt är det att kostnaderna för företagen blir högre än att ha samma personal anställd.