Dubbning är inte obegriplig

Dumt dubbförbud.Illustration: Transportstyrelsen/SCANPIX

Dumt dubbförbud.Illustration: Transportstyrelsen/SCANPIX

Foto: Transportstyrelsen

Politik2010-12-07 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Köra odubbat? Gärna! Om du pratar om film. Annars är jag inte med.
En av de första saker jag insåg när jag flyttat till Gotland, det var att dubbfria vinterdäck inte förtjänar att kallas vinterdäck.

De dubbfria däcken kan säkert vara bra i många sammanhang.
Men inte när det är halt.
Och det är väl ändå dessa tillfällen de är till för?

Även om halt väglag är vanligare på Gotland än i salta Stockholm, så saknar inte stockholmaren tillfällen då väggreppet är svagt.
Ändå förbereder regeringen ett lagförslag, som ska ge kommuner möjligheten att förbjuda dubbdäck i vissa områden. Redan i dag kan dubbdäck förbjudas på vissa gator, som på Hornsgatan i Stockholm.

Varför dubbdäcksförbud? Hur kan det vara gångbart, när det talas vitt och brett om "nolltolerans" mot dödsolyckor i trafiken?
Här finns intressen som kolliderar.

Ekonomi. Dubbdäcken sliter på vägarna.
Hälsa. Dubbarna river upp hälsofarliga partiklar.

Men jag tycker inte att det är rimligt att folk ska tvingas åsidosätta sin egen säkerhet. Det gäller även det förslag som tre centerpartister lanserade på Dagens Nyheters debattsida i går, att införa avgift på dubbdäck istället för dubbförbud i vissa zoner.

Sveriges järnvägar och tåg klarar inte av kyla. Kvällspressen ylar om snökaos.
Snö borde inte vara en nyhet i ett vinterland som Sverige. Svenskarna behöver sina dubbdäck och ska inte lockas att avstå från dem.