Icke överraskande visade det sig vara rederiet Gotlandsbolaget som kan bli Tillväxt Gotlands finansiella partner i ett bolag som lägger anbud på marknadsföringen. Tillväxt Gotland har inte pengar tillräckligt och Turistföreningen är likviderad. Då återstår bara öns jätte, Gotlandsbolaget.
Redan idag står Gotlandsbolaget för en stor del av marknadsföringen genom Destination Gotland och Gotland Promotion. Redan idag tjänar Gotlandsbolaget bra med pengar på de andra inom besöksnäring, främst genom sitt 75-procentiga ägande av Gotland Promotion. Går de nu in i ett bolag som på regionens uppdrag ska sköta det Turistföreningen tidigare gjorde, så blir Gotlandsbolaget ännu mer dominerande.
Säkert har alla kollat att Gotlandsbolaget inte är diskade som anbudsgivare. Det får ju inte råda något tvivel om att anbudsbolaget kan missgynna något företag i näringen eller att det uppstår jäv i marknadsföringen av Gotland.
Gotlandsbolaget har genom sina olika bolag blivit bra på marknadsföring och att tjäna pengar på den. Och Gotlandsbolaget har de ekonomiska muskler som Tillväxt Gotland saknar.
Om det nya samarbetet mellan Tillväxt Gotland och Gotlandsbolaget leder till att de tar hem anbudet blir Gotlandsbolaget ännu mer dominant i öns besöksnäring. Det ska bli spännande och att se vad som händer.