Dödlig konkurrens för Gotlandstrafiken

Politik2013-04-10 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Trafikanalys anser att Gotlandstrafiken ska budgeteras tillsammans med övrig nationell infrastruktur. Att detta är en logisk ordning teoretiskt sett håller nog alla med om. Men kommer det med automatik innebära mera pengar till gotlandstrafiken? Det tror varken Mats Linder eller jag.

Efter omklassningen kommer Gotlandstrafiken att vägas mot europavägar och stambanor i den riksövergripande planeringen. Där prioriteras trafiksäkerhet och att lösa upp flaskhalsar. Men infrastrukturen på fastlandet är eftersatt så det är slagsmål om pengarna. Ett exempel: På E20 genom Västra Götaland dör det trafikanter årligen. Trots detta finns det inga pengar för mötesseparerad väg före år 2021. Kommer Gotlandstrafiken att väga tyngre än detta? Glöm det, ingen dör i Gotlandstrafiken!

Flaskhalsar handlar ofta om eftersatt underhåll i järnvägsnätet som gör att godset inte kommer fram. Ligger det några morötter och ruttnar på kajen i Visby därför att det inte finns plats på färjan? Nej, aldrig.

I bästa fall får vi behålla de pengar vi redan har. Då har den omhuldade omklassningen precis blivit den "lek med ord", som infraministern talar om.