Distans ger sämre resultat

Politik2010-09-04 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Studenterna på de svenska lärosätena presterar allt sämre, visar en ny undersökning från Högskoleverket. Under de senaste fem åren har mängden avklarade poäng i genomsnitt minskat från 83 till 79 procent.
Utvecklingen går stick i stäv med alla politiska målsättningar. I alliansens valmanifest skriver partierna hur viktigt det är med högre utbildning i världsklass och i de rödgrönas regeringsplattform anges utbildning vara nyckeln till framtidens jobb och konkurrenskraft.
En förklaring bakom det nedslående resultatet kan enligt Högskoleverket vara den stora ökningen av distansstudier. Det som talar för det är att skillnaderna mellan resultatet i olika studieformer är stora.
De som läser till läkare eller på andra yrkesprogram med mycket lärarledd tid och hårda närvarokrav klarar sig jämförelsevis bra, medan det ser betydligt värre ut bland dem som läser fristående kurser med i regel liten kontakt med lärare. Där är prestationsgraden så låg som 63 procent.
Distansutbildningen ökar tillgängligheten, men den som tror att den lärarledda undervisningen kan ersättas med chattar och lässtöd på nätet bedrar sig. Det är inte så Sverige får en högre utbildning i världsklass. Meritvärdet av sådana studier kan också vara mindre än vad många studenter tror och hoppas på.
Flera av världens allra bästa universitet lägger ut kurser och föreläsningar gratis på nätet. Stanford, Yale och MIT är tre exempel. Vem som helst kan följa dem, men poäng får man inte. Lärosätena ser öppenheten som ett sätt att sprida kunskap och marknadsföra sig.
De svenska högskolor som erbjuder distanskurser som leder till dåliga prestationer borde fundera över vad de egentligen erbjuder som inte finns på nätet gratis, annat än grund för utbetalningar av studiemedel från CSN.