Dieseldriven satellitstat?

Politik2007-12-11 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
En sådan tur att inte östtyska säkerhetstjänsten Stasi hade tillgång till modern informationsteknologi. Men hotet finns där ändå. Och inte bara från staten, utan även från företaget. Värst av allt är när stat och kapital hjälps åt med att dra på medborgarna en tvångströja.

Ta Vägverkets nya projekt till exempel, som man kunde läsa om i Svenska Dagbladet i går. Tanken är att Vägverket skall hjälpa försäkringsbolagen att konstruera ett system där man erbjuder lägre premier till dem som följer hastighetsföreskrifterna. Men hur skall man uppnå detta? Jo, om den försäkrade bilen utrustas med en GPS som registrerar var du kör och hur fort du kör. Så då kan man kontrollera hur fort det egentligen gick när försäkringsskadan inträffade.

Men det finns ju mycket mer information än så registrerad. Skall man lita på att den inte används? Erfarenheten säger att det kan vi absolut inte göra. Faktum är att det verkar som om GPS-sändare som har helt andra syften inte kan installeras fort nog för att myndigheterna skall överlåta det åt försäkringsbolagen. I förra veckan berättade programmet Adaktusson i TV8 om hur flera privatpersoner i Tornedalen hittat GPS-sändare under sina bilar. Det ligger nära till hands att anta att det är tullen som har varit framme.

I Tornedalen är det vanligt att handla sin diesel och villaolja i Finland. Den kallas allmänt för "röd diesel" för att den getts den färgen, men kanske också för att literpriset framstår som rena reapriset för en svensk. Den är mellan fyra och fem kronor billigare per liter. Och det gör ju skillnad om man eldar med den både i huset och bilen. På tre kubikmeter, eller tretusen liter, gör det 12000 till 15000 kronor.

Har man rätt att handla sin diesel i Finland? Rättsläget är ännu inte solklart. EU:s frihandelsregler borde ge den möjligheten, men svenska staten har gjort sitt bästa för att blockera den. De som ertappats med att föra dieselolja från Finland till Sverige har haffats för att de inte deklarerade införseln för betalning av svensk punktskatt. Det blir alltså dubbelbeskattning. Först i Finland. Sedan i Sverige.
I november fann EU:s domstol i Luxemburg att Sverige måste avskaffa kravet på att all privatimport av eldningsolja alltid ska beskattas i Sverige. Åtminstone så länge transporten sker med godkända tankfordon. Men hur är det med dunkar? Det vet vi ännu inte.
Så hur kommer GPS-sändarna in i bilden? Tja, om man kan hålla reda på vart de som passerar gränsen åker så kan man också se om de åker och tankar.

Oavsett hur välregistrerade vi redan är finns det alltid någon som vill veta mer. Varför skall vi ge dem verktygen? Låt gå för att vi märker våra husdjur med datachip, men där går gränsen.