Dialog utan innehåll

Politik2012-05-30 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Region Gotland är medlem i och en av grundarna av Visby Centrum. När organisationen häromveckan åkte till Borås för att ta emot priset som Årets Stadskärna såg vi bilder på Björn Jansson och Meit Fohlin, båda S, där de med breda leenden var med och tog åt sig äran bredvid Magnus Larsson och Roger Hammarström, ordförande och verksamhetschef för Visby Centrum.

Regionens sätt att använda sitt medlemskap och sitt engagemang i mer vardagliga frågor verkar dock ha mycket i övrigt att önska. Företagarna i föreningen pepprar regionen med önskemål om dialog och att hitta gemensamma lösningar, men från regionen kommer noll repsons tillbaka. Zero. Null. Rien.

I de minnesanteckningar och dokument som Visby Centrum hade med till ett möte med Åke Svensson och Bo Dahllöf i veckan genomsyras den diplomatiska tonen emellanåt med desperata vädjanden: prata med oss!

Efter varje möte man haft har regionen aldrig, inte en enda gång, återkommit med ett nytt förslag eller ny ingång på hur man ska komma vidare. Till exempel med parkeringsavgifterna.

Allt har skett på Visby Centrums initiativ.

Visby Centrum pekar flera gånger på en viktig faktor, att om företagen får ökade intäkter ger det ringar på vatten till hela Gotland. Förlorar företagen pengar riskerar företagen att försvinna, arbetstillfällen går förlorade och regionen får in mindre skattepengar.

Pengar är pengar, oavsett om de förmedlas via en parkeringsautomat eller en butiks kassasystem.

Regionen har ett ansvar som sträcker sig längre än att värna företagarnas lönsamhet. Men dessa intressen har mer gemensamt än vad som skiljer dem åt.

En annan mycket intressant detalj i Visby Centrums argumentation är att när det saknas en röd (!) tråd och styrning från regionledningen uppstår ett utrymme för att var och en i verksamheten kan göra egna tolkningar och avväganden. Vilket också sker.

Åke Svensson brukar beskriva sig själv som en lyssnande ledare och det finns ingen anledning att ifrågasätta denna beskrivning. Men när man har lyssnat klart måste man landa i ett beslut och agerande.

Dialog handlar inte bara om att lyssna utan att också tillföra något till densamma.