I dag ska jag göra något som jag kanske egentligen borde låta bli. Men ibland måste man trotsa sin självbevarelsedrift och kasta sig ut i det okända. Så bildigt drar jag på mig kaftanen, ploppar en turban på huvudet och slår mig ner framför kristallkulan. På grundval av alldeles för lite information ska jag försöka gissa: Hur kommer det att gå med färjeupphandlingen?
Om det är som Destination Gotland säger (och det får man väl anta att det är) att företaget lagt ett anbud på Gotlandstrafiken där man lyckas hålla sig inom Trafikverkets ramar samtidigt som man uppfyller kraven i de så kallade gotländska ståndpunkterna – ja, då blir det sannolikt mycket svårt för Trafikverket att välja någon annan lösning. För den norra linjen.
Det är naturligtvis möjligt att något annat rederi lägger ett ännu smakligare anbud. Men med tanke på hastighetskraven och de krav det innebär för fartygen så känns det mindre sannolikt.
Men mycket talar för att Trafikverket kan vara berett att utmana de gotländska ståndpunkterna på den södra linjen. Att upphandlingen ställer lägre krav på hastigheten på denna linje än på den norra, innebär dessutom att det finns fler rederier och fartyg som kan komma i fråga. För en låghastighetslösning på södra linjen talar bland annat:
1. Trafikverket har redan bestämt sig för att man prioriterar godset framför persontrafiken på den södra linjen.
2. På södra linjen går det under större delen av säsongen bara en färja om dagen i varje riktning. Man behöver inte bry sig om några passagerare som ska kunna ta morgonfärjan till fastlandet, kvällsfärjan hem igen och få tillräckligt många timmar på fastlandet däremellan.
3. Trafikverket sänkte i ett sent skede kraven på bankgarantier för operatör som bara lägger bud på södra linjen.
4. Även andra händelser under anbudstiden, som förfrågningar om det går att lämna anbud på engelska, tyder på att andra rederier planerat för att lägga anbud. Och då antagligen på södra linjen.
Så om jag i dag ska gissa utgången av färjeupphandlingen, så tror jag att den får två vinnare. Destination Gotland på norra linjen. Och medan vi gläds över fortsatt snabba och smidiga överfarter på den linje som har flest passagerare, så hoppas Trafikverket att utan större protester kunna kora en vinnare som kör betydligt långsammare båtar på den södra linjen.
Den förutsägelsen ska inte förväxlas med en åsikt eller med mina personliga önskemål.
Själv åker jag betydligt oftare på den södra linjen än på den norra och jag ser inte fram emot att tillbringa mer än en timme extra till havs per tur. Och när man ska hem igen så gillar jag ju inte att båten anländer vid midnatt i dag. Men det kan (och lär) bli ännu värre i framtiden, om jag gissar rätt. Då kanske man kan rulla av färjan från Oskarshamn någon gång mellan ett och två på natten.
Ett framtidsscenario med olika rederier på de två färjelinjerna öppnar för en intressant möjlighet. Att de båda operatörerna försöker ge sig in och konkurrera på den andra linjen i högsäsong.
Kanske blir det exempelvis Destination Gotland som gör Gotlandsbåten sällskap i Västerviks hamn och försöker konkurrera med operatören på den södra linjen under ett par sommarmånader?
Hur tre färjeföretag ska samsas i Visby hamn, det vågar jag däremot absolut inte sia om.