LEDARE
Med tanke på de många sjuka aktuella händelserna i veckan, varav jag refererar till ett par härintill, känns det både viktigt och befriande att ägna sig en stund åt de goda nyheter som trots allt funnits i nyhetsfloden den senaste tiden.
Helagotland.se gjorde i går ett grepp om dessa och hade dessutom träffat ett gäng glada människor som gav tyngd bakom tesen: det är gott att leva på Gotland.
Som i ett trollslag kom högsommarvärmen och plötsligt är det fullt av folk överallt. Den långa vintern med färjeupphandlingsprocessen, skolnedläggningsdebatter och annat tyngande får konkurrens av alla de påtagligt fantastiska värden det finns på denna ö.
Arbetsmarknaden lättar också, som alltid så här års, vilket gör livet så mycket enklare för alla de som får jobb.
Att vi är den ort i landet där solen skiner mest och bäst är ett oslagbart argument när alla svenskar nu börjar planera sin semester. Vad nu än ett blåshål i Blekinge påstår...
Nu hoppas vi på en kanonsommar med massor av besökare som kan bli nya eller stärkta Gotlandsambassadörer.
Det här med att både tänka på och prata om allt som faktiskt är bra borde vi bli bättre på lite till mans. Att framföra allt som är mindre bra kan de flesta av oss till fulländning.
Som ryktet att det är mycket dyrare att bo på Gotland än andra semesterorter. Men om man söker efter boende via de bokningssajter som finns så ligger priserna i paritet med andra populära sommarbesöksmål.
Väljer man att bara se på Visby innerstad och då helst Almedalsveckan eller Stockholmsveckan får man självklart en annan bild.
Fler är då vittnesmålen om att många bokar av när de ska beställa resan efter att ha bokat boendet. Jag gjorde en provbokning i mitten av juli för en familj på fyra personer, två vuxna, ett barn 3-12, och ett 13-18 år. Med bil. Tur och retur: kostnad 3 700 kronor.
Visst, det är det mycket pengar men jämför man med en tågresa för samma familj mellan Stockholm och Göteborg kostar resan totalt 2 400 kronor (om man vill kunna boka om sina biljetter). Dessutom har man inte bilen med sig så kostnader för alla transporter på orten kommer till.
För nån som reser till Gotland på semester är alltså merkostnaden om inte försumbar så i vart fall inte oöverkomlig i jämförelse. Värre är det självklart för alla som behöver åka hit på mer regelbunden basis för att besöka släkt, vänner eller för att göra affärer.
Destination Gotlands bombmatta av marknadsföring av Gotland i tunnelbanan, via sociala medier och annonser har hållit mycket hög kvalitet, varit både modern och träffsäker. Bokningarna hit ligger enligt vissa turistföretag redan över det förväntade.
Det ser onekligen ljust ut på många sätt. Låt oss njuta av stunden.