Det är inte vädret vi ska oroa oss för

Molnigt över Visby. Men de hotfullaste molnen hänger över kommunikationerna.Arkivfoto: Tobias Wallström

Molnigt över Visby. Men de hotfullaste molnen hänger över kommunikationerna.Arkivfoto: Tobias Wallström

Foto: Tobias Wallström

Politik2012-07-20 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Går det verkligen att skylla på vädret när antalet resenärer på Destinationens färjor krymper under turistsäsongen? Vädret har kanske inte varit helt strålande här, men jämfört med fastlandet har det faktiskt varit riktigt bra. Och SMHI:s solliga ser till att riktigt många känner till det.

Går det verkligen att skylla på vädret när handlarnas dagskassor är för små? Är det inte fler som shoppar när vädret är sisådär än när det är riktigt varmt badväder? Även om vädret har varit förhållandevis bra här så har det ju inte varit någon värmebölja. Har det i själva verket inte varit perfekt väder för att handla och sightseeing.

Det är inte väderprognoserna som gotlänningarna ska oroa sig för. Vädret är oftast på vår sida. Och när det inte är det, är det ändå inte något som vi eller någon annan kan göra någonting åt. Det finns ingen högre instans att överklaga till och ingen högre makt att vädja till. Eller nja, det är klart att man kan, men man ska inte förvänta sig något resultat.

Vi har större anledning att oroa oss över prognoserna för oljepriset och biljettpriserna. Och utsikterna för att regeringen ska riva upp det existerande färjeavtalet, som löper till 2017, ser inte heller bra ut. Det hänger blygrå moln över de fyra närmaste säsongerna och från 2017 är prognoserna extremt osäkra.

Men här är det väl inte som med vädret, att framtiden är omöjlig att påverka? I Almedalsveckan visade 7 000 demonstranter att det är fullt möjligt att påverka frågan, även om man naturligtvis inte nådde ända fram meddetsamma. Just när det gäller trafiken fram till 2017 rörde det sig tyvärr inte alls.

Gotland är den region som har Sveriges lägsta snittinkomster och det gör det uppenbart att ön behöver utvecklingsmöjligheter. Det förutsätter goda färjeförbindelser.

Då behöver Gotland en välvillig behandling från staten i färjefrågan. Men för att pressa biljettpriserna är det lika viktigt att vi får en upphandling i hård konkurrens så att Gotland får ut mer av statens subventioner till trafiken.