Det är inte Gotlandsbåten som kan skada Gotland

Politik2014-06-20 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Gotlandsbåtens fartyg ligger kvar i hamn i Grekland, men tycks ändå ha seglat in en Kafkaartad värld där man har svårt att förstå vad som händer och ännu svårare att förstå varför. Omständigheterna tycks konspirera mot det nystartade lilla rederiet när de krängningstester som måste göras inte blir av samtidigt som högröstade kritiker på hemmaplan bidrar till att underminera allmänhetens förtroende för projektet.

Gårdagens fråga på helagotland.se var: "Tror du att Gotlandsbåten kommer igång i sommar?"

I skrivande stund har 877 personer svarat på frågan. 77 procent har svarat nej.

Så det är inte konstigt att ett av de viktigaste budskapen vid Gotlandsbåtens presskonferens i går, var att inskärpa att man inte på några villkor kommer att ge upp. Man gör sitt bästa för att lösa situationen för de resenärer som bokat in sig på turer som inte kommer att bli av, i huvudsak genom att köpa plats åt dem på Destinationens båtar, och siktar nu på att vara i trafik med egen båt från 4 juli.

Gotlandsbåten har anställt personal, genomgått en besvärlig process för att komma till i hamnen, letat upp ett passande fartyg, skaffat fram den pråm som behövs för att kunna lägga till vid kajplats 4 och så vidare. En fråga på nätet, öppen för vem som helst att besvara, får inte ett säkert resultat som kan jämföras med en opinionsundersökning. Men något säger det ju ändå när 77 procent påstår att de inte tror att Gotlandsbåten överhuvudtaget kommer igång i sommar, trots alla resurser rederiet redan plöjt ner i projektet. Frågan är VAD det säger.

Det säger inte allt om Gotlandsbåten, vill jag påstå. Att man har gått på en mina i grekiska myndighetsvatten är en extraordinär omständighet som var svår att förutsäga. Åtminstone så vitt jag kan bedöma. Nya verksamheter har uppstartsproblem. Vi får hoppas att det inte äventyrar Gotlandsbåtens långsiktiga möjligheter att etablera en ny färjelinje och en ny väg för besökare till Gotland.

Själv blir jag bedrövad av negativiteten som liksom väller upp bland annat i kommentatorsfälten på helagotland.se. Så gott som alla med anonyma avsändare. Det spelar liksom ingen roll om det beror på någon missriktad lojalitet med Gotlandsbolaget, på avundsjuka eller missunnsamhet, på allmän pessimism eller flockbeteende. Vad orsaken än är, så är den deprimerande.

Gotlandsbåten försöker skapa något nytt. Förhoppningsvis lyckas man, men om man misslyckas så har man åtminstone verkligen försökt. Och det är tillåtet att misslyckas.

Är det något i denna affär som är skadligt för Gotland så simmar det runt i de stillastående grumliga vatten som Gotlandsbåtens försök rör upp.