Det är alltid lättast vara emot

Politik2010-12-15 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Kommunens upphandling av "tjänster rörande samlad destinationsmarknadsföring och näringslivsservice" kan inte ses ha något annat mål än att uppdraget ska gå till det nya bolaget som planeras av Gotlands Turistförening (GTF) och Tillväxt Gotland (TVG).

Frågan är om det är dåligt eller inte.

Och vilka alternativen är, givet det syfte som själva upphandlingen har: att samordna och effektivisera kommunens arbete för att uppfylla Vision 2025.

Jag är personligen kluven i frågan.

Å ena sidan finns det en klar poäng i att använda befintliga resurser och nätverk, befintlig kompetens för att samla och vässa arbetet.

Å andra sidan skulle det betyda en välkommen vitalisering om det kom in nya aktörer och entreprenörer i detta arbete.

Å ena sidan är det bra med en samlad resurs, å andra sidan är det aldrig fel med mångfald och flera aktörer.

Det är alltid enklare att säga nej än ja till nya idéer och projekt. Då kan man i efterhand säga "vad var det jag sa" om det går fel, eller "jag är så glad att jag hade fel" om det går bra.

Frågan är hur mycket samhället skulle utvecklas om alla sa nej och var emot allt.

Moderaterna och Folkpartiet i kommunstyrelsen ville att upphandlingen skulle delas upp så att varje tjänst i uppdraget ska upphandlas för sig. Det skulle möjliggöra för fler att skicka in anbud än om man lägger alla tjänster i samma korg.

Men samma partier gick med på att de som får uppdraget måste husera i Donnerska huset. Något som troligen är tämligen omöjligt för små aktörer som tänkt sig att använda sin befintliga organisation för att utföra uppdraget.

Det ska bli oerhört spännande att se om fler än GTF/TVG-bolaget lämnar något anbud.

I ett pressmeddelande hoppas Centerns Eva Nypelius och Lars Thomsson på en konstellation liknande Gotlandsbuss. Att många små företag går samman och lämnar ett gemensamt anbud. Det skulle vara spännande och bra av flera skäl.

Men det finns också skillnader mellan dessa upphandlingar. Bussföretagen finns redan och hade redan innan ett visst samarbete. Bolag som sysslar med både turistinformation och näringslivsstöd är inte lika vanliga.

GTF och TVG har redan påbörjat sitt arbete med att bilda just ett sådant bolag. Man kan ju hoppas att fler samarbeten är på gång i det tysta så att det bli verklig konkurrens om uppdraget.

Hittills ser det ut som upphandlingen är ett upplägg helt riktat mot GTF/TVG och som sagt, det behöver inte vara det sämsta alternativet.