Åke Svensson lägger hela skulden på Destination Gotland. Det finns, menar regionstyrelsens ordförande, lösningar på alla problem som Destination Gotland anfört för att inte släppa in Gotlandsbåten på kajplats 5 och 6. Både när det gäller logistiken och när det gäller säkerhetsreglementet (vilket har bekräftats av Transportstyrelsen). Men Destination Gotland vill varken se eller ta någon saklig diskussion om någon lösning.
Jag kan tyvärr inte påstå att jag är helt överraskad. För en vecka sedan, 1 november, skrev jag ju:
"Regionstyrelsens plan är att alla inblandade parter måste samarbeta för att hitta lösningen som gör att kajplatserna 5,6 och 7 ska kunna tjäna både Destination Gotland och Gotlandsbåten.
Men tror regionstyrelsen på detta? Politikerna verkar ju vara överens om att Destinationens plötsliga utspel i går om att medfinansiera upprustningen av kajplats 4 är ett ogenomförbart villospår avsett att förvirra och flytta fokus från kajplats 5 och 6 som Destinationen i dag har ensamrätt till.
Hur kan de göra den negativa tolkningen av Destinationens agerande och samtidigt vara så övertygade om att nå en lösning i samförstånd?"
Tyvärr har vi väl fått svaret nu. Destinationen ansåg sig inte ha intresse av några konstruktiva diskussioner om tillträda till kajplats 5 och 6.
Nu verkat det som att alla möjligheter till samförstånd är körda nästan i botten. Nästan, eftersom Åke Svensson under gårdagens presskonferens meddelade att han skulle göra ännu ett försök med Destination Gotlands vd Christer Bruzelius. Men utsikterna för en plötslig lösning, i tid för Gotlandsbåten deadline vid lunch på tisdag, är verkligen inte goda.
Men om jag inte är överraskad så är jag ändå åtminstone lite konfunderad. Det är så mycket som talar för att det vore smart av Destinationen att visa sig resonabel, även om det innebär att man släpper in en konkurrent i Visby hamn.
För det första så ska ju det avtal som i dag ger Destinationen ensamrätt till kajplats 5 och 6 ändå omförhandlas 2015. Det gör att Destinationen bara kan fördröja konkurrens – inte blockera den permanent.
För det andra så vill ju riksdag och regering ha konkurrens i Gotlandstrafiken. Då framstår det som väl kaxigt, över gränsen till dåraktigt, av Destinationen att blockera en konkurrent samtidigt som upphandlingen av trafiken efter 2017 pågår. Det är som jag skrev i en ledare 29 oktober – det hotar att bli en PR-mässig katastrof.
"När man ska sluta ett långsiktigt trafikavtal med en operatör, varför ska man då välja en som verkar beredd att blockera eventuella uppstickare?"
Nu framstår Destination Gotland och moderbolaget som det stora stygga rederiet. Det kan verkligen inte tjäna deras långsiktiga intressen i det här läget.
Och för Gotland? Ja, när ett företag utser sig till grindvakt för en hel ö så är det naturligtvis riktigt, riktigt illa.