Dataspel bĂ€ddar för ”peak city”

Politik2014-04-14 06:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det fanns en tid dÄ ungar livade upp grannskapet med att springa runt och leka indianer och cowboys eller krig. Visserligen fanns det förÀldrar som sa ifrÄn och inte lÀt sina barn, i praktiken frÀmst pojkar, leka med leksaksvapen, men de flesta gav efter.

I dag ser det inte riktigt ut sÄ, striderna har flyttat frÄn bostadsomrÄdenas gÄrdar in i den digitala vÀrlden. I dag Àr det vanligare att barnen sitter i soffan och styr en gubbe som springer omkring och skjuter pÄ allt frÄn monster till mÀnniskor. Inte heller gÄr dagens barn ut i skogen och bygger kojor tillsammans i samma utstrÀckning som tidigare. IstÀllet bygger de sina egna vÀrldar pÄ internet.

Det betyder dock inte att lekens sociala roll försvunnit. För Àven om lekandet framför dator och tv-spel till viss del sker individuellt, Àr det ocksÄ mycket som sker i samspel med andra. Dessa andra behöver inte finnas i nÀrheten, utan kan finnas över hela vÀrlden. Tillsammans bekÀmpar man monster, bygger upp byar och utforskar vÀrldar. Kommunikationen kan ske pÄ olika sÀtt, men det man gör gör man tillsammans.

NÀr vi lÀgger framtidspusslet, dÀr vi försöker förstÄ vilka krav som framtiden stÀller pÄ oss i dag, Àr detta en pusselbit. Hur kommer en generation som vÀxt upp med samarbete utan att behöva trÀffas pÄverka framtidens arbetsliv?

Vi ser ocksĂ„ en annan trend i dagens samhĂ€lle. Allt fler varor kan köpas utan att man behöver besöka en affĂ€r eller ens prata med en mĂ€nniska. SJ har till exempel stĂ€ngt stora delar av sin försĂ€ljningsorganisation genom att lĂ€gga ner alla utom en handfull SJ-butiker. Trenden Ă€r ocksĂ„ tydlig nĂ€r det gĂ€ller musik, film och litteratur, dĂ€r det inte lĂ€ngre ens Ă€r nödvĂ€ndigt att leverera ett paket. Varan eller tjĂ€nsten konsumeras direkt via strömmande internet eller nedladdat. Även nĂ€r det gĂ€ller mer handfasta produkter som klĂ€der, ökar internetförsĂ€ljningen. Även denna utveckling pĂ„verkar naturligtvis hur framtidens samhĂ€lle kan komma att gestalta sig.

I dag planerar vi för vÀxande storstÀder, ökat resande, mer pendlande och stora köpcentra i utkanten av de stora tÀtorterna. Men med den utveckling vi ser Àr det lÄngtifrÄn sjÀlvklart att vi tolkar samhÀllets framtida behov rÀtt.

NĂ€r vi inte lĂ€ngre vill eller behöver besöka en affĂ€r kommer vi dĂ„ verkligen behöva dessa stora handelscentra eller kommer de att bli monument över en svunnen ekonomisk epok? Behovet av att alla varje dag ska samlas pĂ„ samma kontor kommer att minska. DĂ€rmed minskar ocksĂ„ behovet av daglig pendling, vilket kommer att lĂ€tta pĂ„ behoven att bygga ut vĂ€gar och jĂ€rnvĂ€gar. Det kan ocksĂ„ bli sĂ„ att utvecklingen gĂ„r Ă€nnu lĂ€ngre, att allt mer av det sociala samspelet sker utan ett fysiskt personligt möte. Det kan dĂ„ innebĂ€ra att fördelen med att bo i en av de stora stĂ€derna, dĂ€r man kan möta mĂ„nga mĂ€nniskor att samspela med, minskar. DĂ„ spelar det inte lĂ€ngre sĂ„ stor roll om man har sin bas i New York, Stockholm eller JĂ€rpen. Det skulle lĂ€gga grunden för att vi pĂ„ allvar skulle kunna börja diskutera ”peak city”, det vill sĂ€ga att den tidpunkt dĂ„ stortstĂ€derna slutar att vĂ€xa.

LĂ€s mer om