Därför ska bussiga kortet gälla i stadstrafiken

Politik2010-11-23 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I en GA-artikel den 19 november anklagas det nya styret på Gotland för att slösa bort skattepengar på återinförandet av bussiga kortet. Att ge ungdomar möjligheten att få åka gratis buss med stadstrafiken anges också vara dåligt för folkhälsan. Jag vill här kort förklara varför vi nu väljer att infria detta vallöfte.

Väl fungerande busstrafik är ett viktigt alternativ till bilen. Att åka kollektivt är bättre för miljön och ger också en större frihet för dem som inte har tillgång till bil eller har körkort.

Kollektivtrafiken bär bara en bråkdel av sina kostnader trots att det finns biljettavgifter. Med detta som bakgrund kan man lika bra argumentera för att avskaffa stadstrafiken överhuvud taget om man anser att skattepengar inte gör nytta här. Det gäller att hitta en lagom nivå på avgifter så att tillskottet till kassan inte gör att folk väljer bort detta trafikslag.
Ungdomar är generellt en resurssvag grupp. Vi anser att det är viktigare att denna grupp lär sig att buss är ett bra transportmedel snarare än att ta in biljettavgifter på dem.

Om en självklar gratis möjlighet att åka buss tas bort, så blir effekten tyvärr att fler föräldrar kör sina ungdomar till skolan, snarare än att cykeln kommer fram.
Inte sällan är det ungdomar som skulle gynnas mest av motion som dessutom inte ser cykling som ett alternativ. Att få skjuts innebär att man då dessutom går miste om den lilla promenaden till och från busshållplatsen. Att ta bort bussiga kortet leder således inte per automatik till att ungdomar rör mer på sig.

Men visst måste vi öka ansträngningarna för att se till att fler väljer cykeln! Då måste vi också satsa på cykelinfrastrukturen för att underlätta detta och inte - som nu sker lite här och där i Visby - bygga hinder vilket gör det mycket svårare att cykla.
Hindren som sätts upp är dessutom en skymf mot alla funktionshindrade som också drabbas av dessa objekt. Det allra viktigaste är att vi ändrar vår transportkultur så cykeln blir ett självklart val. Då är föräldrarnas sätt att transportera sig betydligt viktigare än vilka avgifter vi tar på busstrafiken. Ungdomar tar efter beteendet av vuxna...

Avskaffandet av bussiga kortet väckte starka reaktioner från ungdomarna på ön. Det upplevdes som ett angrepp på deras frihet och ett dumt sätt att skära ner på deras serviceutbud.
Vi vill satsa på ungdomarna och ja, vi vill satsa på folkhälsan också.
Att inte lyssna på ungdomarnas krav bidrar dock inte nödvändigtvis till en bättre folkhälsa.