LEDARE
Man kan ha förståelse för att företag måste ha en stabil tillgång på råvaror för sin produktion och att det ibland kan krocka med ambitioner om närodlat eller miljömedvetna val.
Nu är kyckling och köttfärs knappast bristvaror eller beroende av väder, vind eller andra yttre faktorer. Både kyckling och köttfärs finns tillgängligt året om. Ändå väljer Destination Gotland att köpa in kyckling från Thailand och köttfärs från Brasilien. Det behövs en riktigt bra förklaring för detta och än så länge har jag inte sett till någon sådan.
Det är väldigt bra att LRF säger ifrån och markerar genom ett uttalande från stämman som ägde rum på Hemsegården i går. Det behövs uppmärksamhet och konsumentpåverkan för att få till en förändring.
Destination Gotlands trafik finansieras till stor del av statliga pengar, därför finns också ett samhälleligt ansvar gentemot uppdragsgivaren: medborgarna. Det minsta man kan begära att man är tydlig med ursprunget. Dessutom är Destination Gotland en viktig del i varumärket Gotland. De dubbla budskap som skickas ut när gotländska produkter lanseras hårt genom reklamen via monitorerna medan man själv väljer att skeppa maten man serverar från andra sidan jorden, blir minst sagt motstridiga.
När man dessutom i de fina reklambladen påstår sträva ”efter att erbjuda så mycket gotländskt som möjligt på menyn?” så blir det direkt vilseledande. Att man inte kan förlita sig på gotländska leveranser kanske är förståeligt men vad sägs om att hålla sig till svenskt?
Att föra människor bakom ljuset fungerar aldrig.