Dags för fler minimiskatter i EU
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Efter att Frankrike och Nederländerna i folkomröstningar har sagt nej till en ny konstitution för EU har medlemsstaternas regeringar grubblat i två år över hur man ska gå vidare.
Visserligen har EU ett fördrag som gäller, men det har en rad svagheter. Det medger ingen ytterligare utvidgning av EU och bland annat Kroatien är angeläget att komma in.
Brott och miljö
Låt mig få gissa att vi nu kommer att hamna i ett läge där man försöker göra så små förändringar som möjligt, och rensar bort all den storvulna retoriken som alltför mycket påminde om en stat - begreppet konstitution, flagga, hymn och så vidare.
Frågan är också om ett sådant förslag kan lotsas fram till ett nödvändigt enhälligt beslut av samtliga medlemsländer, utan att man återigen stupar på någon folkomröstning. Om allt fastnar igen kommer EU att sakna rimliga befogenheter på det område där befolkningen är som mest enig om att EU behöver kunna agera kraftfullt och gemensamt, nämligen insatser mot klimatförändringarna genom en mer gemensam miljö- och energipolitik.
Nätsprit med svensk skatt
Ändå har nog en annan - mindre betydelsefull - EU-fråga spelat en större roll i den folkliga diskussionen i veckan, nämligen den om nätspriten. Det blev alltså klart att EU:s regler tillåter även svenskar att handla alkohol för eget bruk via nätet - till glädje för en och annan superliberal. Fast glädjen grumlades rätt snabbt när det framgick att EU också slog fast att skattereglerna i den köpandes hemland gäller - det vill säga den svensk som handlar via nätet ska erlägga svensk alkoholskatt.
Problemet är bara att för att driva in dessa skatter kommer det att krävas en rätt avsevärd kontrollapparat.
Gemensamma minimiskatter
Detta är att problem som vi lär stöta på allt oftare i framtiden. Vi har en gemensam inre marknad utan handelshinder för de 27 EU-länderna, plus ytterligare några grannländer.
Men vi har stora skillnader i pris-, löne- och skattenivåer.
Får jag därmed gissa att många på högerkanten kommer att dra slutsatsen att vi bör sänka skatterna i Sverige för att minska risken för att företag i lågskatteländer blir övermäktiga konkurrenter till företag från högskatteländer som Sverige.
Själv ser jag hellre att vi börjar diskutera om vi inte snarare borde få fler gemensamma minimiskatter i EU.