Underlaget inför nästa upphandling av gotlandstrafiken är under arbete.
Som vanligt vet vi ingenting om var det kommer att landa. Men troligt är att det åter är dags att förbereda sig på förslag om försämringar.
Skillnaden från tidigare år är att det i dag finns en allt större acceptans för försämringarna. På Gotland.
Det finns grupper som jobbar för en återgång till långsammare färjor med argumentet att det är snällare för både miljön och plånboken.
Problemet med gotlandstrafiken är inte bara att den kostar pengar, kraven för hur den ska bedrivas ska även fastställas och låsas i detalj för en tidsperiod som sträcker sig 15 år fram i tiden. Inte ens experterna kan veta vilka förutsättningar som då gäller för vare sig drivmedel eller passagerarnas beteenden.
Efter förra sommarens historiska tapp i antalet gästnätter såväl som resande med färjorna har frågan ställts på sin spets. Håller vi på att prisa ut oss?
Ju snabbare båtar, desto högre kostnader= högre biljettpriser. Den skillnad i pris för att resa på oebkväma tider står inte i proportion till det obekväma med att åka mitt i natten utan att kunna använda tiden till sömn.
Problemet är inte bara resorna, när man väl kommer hit kostar det mycket att bo.
Inga andra orter måste ständigt se till att värna de olika transportvägarna till sin destination. Det sköter sig av sig självt, eller snarare av staten.
Nu är Gotland en ö och vi kan inte begära motorväg, tunnel eller bro.
Men det vi kan begära, och har rätt till, är att slippa ett minskat åtagande från staten.
Däremot finns de anledning att se hur alternativ till dagens snabba och täta turer kan åstadkommas. Det är sedan en tid helt legalt att konkurrera med den upphandlade gotlandstrafiken. Problemet verkar vara att ingen vill köra utan att få del av de statliga pengarna.
Det har funnits tankar om att använda Kappelshamns hamn för långsamtgående trafik men jag vet inte om det varit mer än en idé.
Tanken är god och jag hoppas verkligen att den är utredd så långt det bara är möjligt av de inblandade.
Från regionledningen har det meddelats att statens ingång i den nya upphandlingen är att trafiken ska kosta mindre än den gör i dag.
Självklart ska man diskutera miljöpåverkan och trafiken som helhet, men att gå in i upphandlingen med målsättningen att statens åtagande ska minska är inte aktuellt. Oavsett hur fort eller ofta båtarna ska gå.
Vid den här tiden 2010 samlades 33 000 namn in av Gotlands Tidningar för att protestera mot dåvarande Risktrafikens förslag på försämringar.
Ska det efter bara två år redan vara dags för en ny namninsamling?