Dags att gardera med kryssningskaj

Politik2013-11-23 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jag ser framför allt två skäl till att vi verkligen ska glädjas åt CMP:s (Copenhagen Malmö Port) intresse för att medfinansiera en kryssningskaj i Visby hamn.

För det första att kajen nu verkligen ser ut att äntligen bli av. Den kan bidra till att lösa kapacitetsproblem i hamnen – främst men inte enbart för kryssningstrafiken – och leda de kryssningsfartyg tillbaka som i tilltagande utsträckning seglat Gotland förbi.

För det andra så inger ju CMP:s kommersiella bedömning hopp om att kryssningstrafiken kan återvända i stor skala. Jag har svårt att tänka mig någon annan aktör som bättre kan bedöma villkor och möjligheter för kryssningstrafik i Östersjön.

Jag tror att man ska vara försiktig med att sätta alltför stor tillit till de siffror som svävar omkring i debatten, där det hävdas att den genomsnittlige kryssningsturisten spenderar si och så mycket vid ett strandhugg. Kryssningstrafiken har utvecklats från lyxturism mot massturism. Men den utvecklingen har också inneburit att volymen kryssningsturister blivit mycket större, vilket kan bli mycket viktigt för Gotland.