Busslinjer för resandes behov

Foto: Frilans

Politik2011-06-27 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Har just läst en mycket bra bok med titeln "Landet utanför - ett reportage om Sverige bortom storstaden" av Kristina Mattsson och här är ett tänkvärt citat från denna:

"De små kommuner som lyckats vända en dyster utveckling delar insikten att bara de själva kan åstadkomma en förändring, att ingen annan kommer att göra det åt dem. Men utan politiskt stöd från Stockholm eller Bryssel är det likväl omöjligt. Utan en anständig del av gemensamma resurser i form av infrastruktur och grundläggande service stängs dörrarna till en framtid på landsbygden, hur skickliga de lokala entreprenörerna än är."

Poängen tycker jag är just det här med politiskt stöd och Stockholm kan på Gotland bytas ut mot regionen. Vid ett möte om östra Gotlands framtid för något år sedan uttryckte en toppolitiker att det är marknadskrafterna som helt styr utvecklingen.

Synd att han inte läst den här boken, för utan hjälp med vissa basala funktioner kan inte landsbygden överleva.

Bredband är av grundpelarna för landsbygdens utveckling. Här kunde regionen och staten ställt upp bättre än att bara teckna ett avtal med en bredbandoperatör och sedan låta landsbygdens befolkning göra jobbet och stå för kostnaderna. Tyvärr gick det nog lite fort och ingen förutsåg konsekvenserna och orättvisan. Bättre att satsa pengar på utbyggt bredband än ny simhall för att gynna inflyttningen till Gotland. Det är nog ingen som bestämmer sig för att flytta till Gotland bara för att det finns en häftig simhall.

En annan viktig fråga för landsbygden är en fungerande kollektivtrafik. Gotland har nyligen fått ytterligare pengar från Naturvårdsverket till kampanjen "Klimatresenären", vilken ska få fler att cykla och åka kollektivt. En bra kampanj, men istället före att lägga en massa pengar och resurser på möten med Ola Skinnarmo och andra inspiratörer borde pengarna användas till en ordentlig översyn av busstrafiken.

En av orsakerna till detta är förmodligen att busslinjer och tider inte är anpassade till resenärernas verkliga behov. Gör en ordentlig översyn av linjesträckning och anordna informationsträffar i alla socknar. Detta kanske kan mynna i en busstrafik anpassad för 2000-talet.

Nu har inbjudningslistan till landshövdingens sommarparty presenterats. Som vanligt finns en del "tomtebloss" med - entreprenörer som brinner och blixtrar intensivt en kort tid, men med dålig uthållighet.

Även många gamla kändisar hänger med år efter år. De borde kanske ha ersatts av stabila landsbygdsföretagare, som kämpar på och skapar sysselsättning utan att göra så mycket väsen av sig. Dessa har säkert genom egna erfarenheter mycket att tillföra för att få ett bättre företagsklimat och ökad sysselsättning på Gotland.

Och som jag skrev i en krönika för ett tag sedan: Frågan om färjepriserna borde vara högprioriterade på partyt och om alla "inflytelserika" fastlänningar bland deltagarna utnyttjar sina möjligheter till påverkan i Stockholm borde resultatet bli en ny prislista på färjorna till hösten. Med sänkta priser!