Den gotländska kollektivtrafiken är ett ständigt debatterat ämne, men det känns ändå som den är cementerad i gamla hjulspår. Linjesträckningarna är de samma år efter år, trots att boendemönstret idag ser annorlunda ut än för tjugo år sedan. Den nya vintertidtabellen är vad det gäller vissa linjer inte heller någon munter läsning.
Linje 13 mellan Ljugarn och Visby trafikeras exempelvis bara måndag till fredag och då med en tur tidigt på morgonen. Åter från Visby finns två turer sent på eftermiddagen. Föga inbjudande för resenärer som har ett kort ärende i stan. Ett 30 minuters läkarbesök på lasarettet innebär en väntan i stan på sju timmar. På helgerna går det inte att åka alls. Naturligt att de som har möjlighet då väljer bilen.
Gotland har nyligen fått ytterligare pengar från Naturvårdsverket till kampanjen "Klimatresenären", vilken ska få fler att cykla och åka kollektivt. En bra kampanj, men istället före att lägga en massa pengar och resurser på möten med Ola Skinnarmo och andra inspiratörer borde pengarna användas till en ordentlig översyn av busstrafiken och linjesträckningarna. Ordna informationsträffar i alla socknar och lyssna på resenärerna.
Det gäller också att få "sällanresenärerna" att upptäcka bussens fördelar. Sänd därför ut en gratis "prova på-biljett" till alla gotlänningar, tror att många inte åkt linjebuss sedan de slutade skolan. Med "prova på-biljett" och samrådsmöten i socknarna kan vi få en busstrafik anpassad för 2000-talet och tomma busskurer kan förvandlas till välfyllda sådana med väntande resenärer.