Brevlådor och bagage i Nynäs

Foto: Fotograf saknas!

Politik2010-12-27 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Säkert har ni sett annonsen med rubriken "Din postlåda är vår arbetsmiljö" och texten "se till att skotta framför din postlåda och att ytterbelysningen fungerar om du ansvarar för den, så är det lättare att komma fram med både morgontidning och post".

Det får mig att tänka på vad frukosten och morgonkaffet vore utan en färsk morgontidning? Förmodligen ganska torftig. Vad man kanske inte tänker på när tidningen ligger uppslagen på köksbordet är det imponerande finmaskiga distributionsnätet där prenumerantens postlåda är slutstationen. Det är ett storslaget arbete som alla tidningsbud utför året runt i ur och skur för att vi ska få vår tidning till frukosten. Eftersom det fortfarande är natt när detta arbete utförs blir det vintertid mycket körning på oplogade vägar och pulsande på snötäckta trottoarer. Som läsare kan vi underlätta jobbet genom att som sagt hålla rent från snö runt brevlådan. Är den sedan ordentligt uppmärkt med namn och adress, så är det bingo för tidningsbuden, inte minst för de vikarier som jobbar ibland.

Tack nattens hjältar för att ni håller sista länken i tidningskedjan stark och väloljad och förgyller frukoststunden med färsk tidning! Förresten, det finns fler hjältar och det är brevbärarna. Oavsett väder brukar posten vara punktlig och det känns som man lever upp till mottot: "Posten ska fram!". Känns tryggt i vårt ibland snabbt föränderliga samhälle.

Bagagehanteringen vid färjan i Nynäshamn är sedan länge helt miserabel. Ankommande passagerare utan bil får först gå ner för en backe och hämta sina väskor på bagagevagnarna och sedan upp igen till båtbussarna. År ut och år in och ingenting har hänt till det bättre!

Rederiet friskriver sig alltid helt från problemet och menar att eftersom det är Stockholms hamn som äger också hamnen i Nynäshamn ligger lösningen på bagagehanteringen hos dem.

Säkert formellt rätt, men med lite god vilja skulle naturligtvis en så stor trafikoperatör som Destination Gotland kunna trycka på för en smidig lösning av frågan, så att resenärerna får en positiv upplevelse av "hela" resan och inte bara från landgång till landgång.

Efter Destinationens Forum 2006 skrev jag om den olösta frågan med den miserabla bagagehanteringen, men inget har hänt sedan dess. Ibland känns det faktiskt som intresset för frågan svalnade från hamnbolagets sida när det blev klart att Nynäshamn blir kvar som den norra fastlandshamnen.

Enligt uppgifter på nyhetsplats i GT utlovas dock nu återigen en förbättring och byggstart för en modern bagagehantering och säker passage för passagerarna är beräknad till våren 2011.

Återstår att se vad som händer denna gång, men förhoppningsvis är det nu allvar. Jag håller tummarna.

Så närmar sig slutet på år 2010 och ett nytt år står för dörren. Det brukar för de allra flesta innebära förväntningar i positiv anda. I Christer Oxenstiernas skrift "Dagligbok för alla" finns ett uttryck som jag tycker passar väldigt bra i sammanhanget och det lyder: "Att komma ihåg, det finns ständigt ett oskrivet blad". Oavsett hur vi upplevt det gångna året, finns det alltid ett oskrivet blad med nya möjligheter.

Detta tror jag är en del av drivkraften när man producerar ledarsidor. Genom att skapa debatt, delge sina visioner och kommentera aktuella frågor kan samhället förhoppningsvis hela tiden förbättras och föras framåt till gagn för alla. När läsarna hör av sig är det med både ris och ros.

Som ledarskribent skulle det kännas ganska misslyckat om alla hela tiden delade uppfattningarna i texterna, liksom det också skulle vara ett misslyckande om ingen kände igen sin egen åsikt. Det är alltså mixen av ris och ros i lagom avvägda proportioner som ska skapa debatten.

Låt oss utnyttja det nya året till att engagera oss i och debattera frågor som rör oss alla. Och glöm inte bort att känns det tungt en dag, så finns det ständigt ett oskrivet blad nästa dag.

Gott Nytt År!