Bra om färjorna

Åke Svensson (S) har fått bra besked om ö-inflytande på färjetrafiken av nya infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Åke Svensson (S) har fått bra besked om ö-inflytande på färjetrafiken av nya infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Foto: Håkan Ericsson

Politik2010-11-25 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är staten som har huvudansvaret för Gotlandstrafiken och som också kommer att sköta upphandlingen och stå för pengarna. Men Gotland ska få ökat inflytande och det från början när upphandlingsunderlaget fastställs.
Det var beskedet när nya infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) besökte Gotland och hade samtal med kommunstyrelsens ordförande Åke Svensson (S). De tidigare resonemangen om att Gotland skulle ta över upphandlingen har runnit ut i sanden tillsammans med Centerpartiets andra luftslott. Nu med en förhoppningsvis skickligare infrastrukturminister, så kommer staten fortsatt ha det ekonomiska ansvaret och sköta upphandlingen, men Gotland får det Gotland egentligen var ute efter. Ett ökat inflytande över färjetrafikens utformning.
Det verkar som Catharina Elmsäter-Svärd är mycket lyhörd för vad gotlänningarna vill ha ut av färjetrafiken och hur deras inflytande kan säkras. Samtidigt som hon ser det som självklart att staten har ansvaret för en så viktig infrastruktur som Gotlandstrafiken. Hon och Åke Svensson har etablerat kontakt och pratat igenom hur det ska bli. Och nu fortsätter diskussionen om detaljutformningen av Gotlands inflytande i upphandlingsprocessen och annat.
Ministern är nu väl medveten om de gotländska ståndpunkterna och förhoppningsvis kommer hon att stödja dem alla. Och genom ett tidigt gotlandsinflytande ska vi slippa alla försöksballonger och chockhöjningar av biljettpriser som tidigare kommit. Förhoppningsvis ska detta leda till att vi får långsiktigt och miljömässigt hållbara villkor för vår viktiga färjetrafik. Gotland får ökat inflytande, utan att riskera en enda gotländsk skattekrona. Det är en seger.
Catharina Elmsäter-Svärd och Åke Svensson var också överens om att det vore bra om det gick att få en långsiktig uppgörelse om Gotlandstrafiken som sträcker sig över flera valperioder, så inte regeringsskiften i riket eller på Gotland ändrar villkoren drastiskt. Så här långt känns det riktigt bra med den nya moderata infrastrukturministern!