Bottenkänning för Gotlandsbåten

Bottenkänning. Men fortfarande ingen båt.

Bottenkänning. Men fortfarande ingen båt.

Foto: Olsen, Geir

Politik2014-11-20 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det blir ingen färjetrafik med Gotlandsbåten under 2015 heller. Men nu siktar man på 2016 istället. Gotlandsbåtens vd Lars Meijer avgår. Men han ska fortsätta leta efter en färja som är lämplig för trafiken.

Jag kan inte undvika att tänka på en viss riddare i Monthy Pythons film The Holy Grail. Varning för orealistisk blodsutgjutelse, om ni följer denna länk:

http://goo.gl/qGK5N7

Vad ska man säga om riddaren som blivit av med båda armarna och ett ben, men ändå väljer att försöka fortsätta striden? Tja, envishet är en viktig egenskap för en entreprenör. Man kan inte lyssna på alla välmenande och ondsinta varningar, när man ger sig in i ett nytt vågspel. Men all envishet slutar ju inte väl, hur mycket envishet man än har.

Är det slut med Gotlandsbåten nu? Det är svårt att veta utan full insyn i företagets ekonomi. Men det är ju uppenbart att man behöver mer kapital. Och det är ju inte en långsökt gissning om man misstänker att de som redan har investerat i projektet har en skeptisk inställning till att satsa ännu mer. Förra sommarens cirkus, där man efter en utdragen process tvingades ge upp försöken att dra igång det utlovade trafiken, var ju sämsta möjliga start. Och alla besked om att man nästan är i mål och bara väntar på en sista trivial pusselbit, som sedan följts av nya besvikelser, måste rimligen ha skadat förtroendet för Gotlandsbåten.

I efterhand framstår det ju som svårbegripligt varför man inte väntade en säsong och hoppade över 2014. Det hade ju varit lätt att skylla på att man inte fick tillgång till kajplats på det sätt man behövde. Personligen blev jag väldigt överraskad när man då beslutade sig för att satsa. Jag kommer ihåg Region Gotland presskonferens där man redogjorde för de knöliga villkor under vilka man skulle kunna bereda Gotlandsbåten plats i hamnen. Lars Meijer var på presskonferensen och på grundval av vad han sade framstod det som uteslutet med trafik under 2014. Men dagen därpå lät det plötsligt helt annorlunda från Pigge Werkelin.

Någonstans mellan dessa båda tidpunkter fattades det största felbeslutet i Gotlandsbåten (eller möjligen näst största, efter valet av fartyg). Man var så otåliga att få igång trafiken att man valde att köra trots att förutsättningarna var för dåliga.

Det är klart att jag hoppas på att Gotlandsbåten kan komma igen, även om jag inte är optimistisk. Men oavsett hur det går med det så tycker jag fortfarande att det är viktigt att Region Gotland framhärdar i sina förhandlingar om ett nytt hamnavtal med Destination Gotland. Det är viktigt att hålla öppet för en aktör, Gotlandsbåten eller någon annan, som är hugad att starta färjetrafik mellan Gotland och fastlandet utan statliga subventioner. En riktigt bra konkurrenssituation kräver egentligen flera olika aktörer som tävlar på lika villkor. Men även en liten uppstickare kan uppenbarligen förändra beteendet hos en stor monopolist och öka intresset för och tillgängligheten till Gotland för tillfälliga besökare.