Borgerlig smutskastning en fara för demokratin
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Men tro inte att den borgerliga framgången är en slump. På område efter område har man lärt sig av borgerliga framgångar i andra länder. Att lyssna på moderatledaren idag, är som att lyssna till George W Bush i januari 2000.
Bush påstod sig också vara en ny slags högerpolitiker, en som förenar snarare än splittrar. Bush försökte framstå som en resonabel mittenpolitiker, medan han målade ut sin motståndare som förföljd av "affärer", extrem och opålitlig.
Reinfeldts två sidor
Nu försöker Reinfeldt göra samma sak som Bush lyckades med. Men strategin har två sidor. Å ena sidan handlar det om att Reinfeldt försöker framställa sig som att han själv rör sig mot mitten, att han lyssnar på folk och på det hela taget är en hygglig kille. Han är moderat, men med ett mänskligt ansikte.
Å andra sidan har han, tillsammans med övriga borgerliga partier, startat en hemlig smutskastningsgrupp med uppgift att kasta skit på socialdemokraterna och gräva fram "affärer" runt arbetarrörelsen.
Smutskastningsgruppen är tillsatt direkt av partiledarna och har som syfte "att avslöja och attackera den osunda makthegemonin som socialdemokraterna har och banden till fackföreningsrörelsen".
Smutskastningsgruppen leds av fyra borgerliga riksdagsledamöter och är inte särskilt hemlig längre sedan TV:s Aktuellt avslöjat hela upplägget. Det är dock lite märkligt att hela den borgerliga pressen tigit som muren om detta efter avslöjandet.
Metoden kallas för "Negative Campaigning" och är väl beprövad i USA.
Republikanerna är mästare på det här, men även den europeiska högern har länge använt dessa fula kampanjmetoder. Och de har vunnit val på dem.
Drar ner valdeltagandet
Det moderaterna försöker sig på är med andra ord inget nytt under solen, men det är mycket farligt ur demokratisk synpunkt.
Negativa kampanjer fungerar bättre på män än på kvinnor, bättre i städer är på landsbygden och bättre mot lågutbildade än högutbildade.
Det trista är att det negativa fungerar bättre är positiva kampanjer och positiva budskap. Negativa kampanjer polariserar väljarna och drar ner valdeltagandet. De mest övertygade blir mer övertygade och de som är osäkra eller inte så politiskt intresserade stannar ofta på soffan. Det moderaterna vet är att socialdemokraterna och vänsterpartiet är de två partier som förlorar mest på ett sänkt valdeltagande.
Otäck Persson-fixering
Den mest otäcka delen av moderaternas smutskastningskampanj är dock personfixeringen. Det är svårt att säga hur många skandaler de senaste sex månaderna som är placerade nyheter från smutskastningsgruppen och hur mycket grävande journalister hittat själva.
Men ett vet vi och det är att attackerna mot bland annat Göran Persson framstår som ren personförföljelse.
Detta av ett slag som vi inte sett i Sverige sedan borgligheten hatkampanjer mot Olof Palme. Detta är inte en slump som råkar sammanfalla med den borliga smutskastningsgruppen utan en följd att gruppens arbete.
Är det dessa arbetsmetoder och politiska klimat vi vill ha? Dessa kampanjmetoder med storskaliga negativa kampanjer skadar bara tilltron till politiker och politik.
Det ökar på politikerföraktet. Men det skadar även förtroendet för andra samhällsinstitutioner och i slutänden tilltron till media.
Den allvarligaste konsekvensen är dock att valdeltagandet kommer att sjunka drastiskt. Den moderata strategin är inte bra för demokratin.