Trafikverket skjuter upp upphandlingen av Gotlandstrafiken för att närmare studera olika alternativ och konsekvenser. Bland annat ska direktupphandling övervägas samt inköp av statliga färjor.
Det är i dialogen med Region Gotland som Trafikverket hittat anledning att besluta om att skjuta på upphandlingen. Regeringens inställning verkar tyvärr fortfarande vara kallsinnig. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd kommenterar verkets beslut så här:
"Regeringen anser att det är av stor betydelse att färjetrafiken till och från Gotland även fortsättningsvis ger god tillgänglighet som tillfredsställer behoven hos medborgare och näringsliv i regionen. Det är bra att Trafikverket tar sig tid att åstadkomma en bra lösning".
Regeringen ser hittills ingen anledning att ge verket några direktiv och fortsätter vägra vara konkret med vad man menar med "god tillgänglighet".
Frågan är vad som hade hänt utan Gotlandsupproret, demonstrationen, namninsamlingen och manifestationen i Stockholm när ministern uppvaktades? Min gissning är ingenting.
Regionledningens insats må ha varit både tydlig och kraftfull men det är inget som har präglat dess utåtriktade kommunikation. Den signal som jag tycker har förmedlats är mest uppgivenhet och mysiga ministermöten där alla varit så rörande överens men där det ändå inte hänt något av betydelse.
Ministerns möte med partikollegorna på Gotland är väl den sista bastionen att forcera och detta möte är på många sätt avgörande. Ska de gotländska moderaterna lyckas övertyga sin minister att värna Gotland som en del i det svenska trafiksystemet?
Misslyckas de är det inte bara att dra undan fötterna för Gotland utan även för Moderaterna. Det är ju nu tydligt att alla andra partier är emot försämrade kommunikationer för Gotlands del. (Sverigedemokraternas inställning i frågan är ytterst oklar, såväl i riksdagen som lokalt på ön).
Moderaterna sitter med såväl trumf som Svarte Petter på hand.
I helgen får vi veta vilket kort de tänker spela..