I veckan kom ett klart och tydligt besked från alla politiska partier och det samlade näringslivet, att den fortsatta gotländska huvudstrategin är att slåss för att staten går in med mer pengar för att förbättra våra färjeförbindelser. Det är en offensiv strategi.
Det man nu utgår ifrån är att ha kvar snabbfärjorna drivna av olja. Trafikverket har hittills inte haft en tanke på att kräva LNG-drift i den kommande upphandlingen och nuvarande operatören ligger mycket lågt och visade närmast ointresse för LNG-drivna båtar, på veckans Trafikråd. Bränslekostnaderna för LNG är jämförbara med oljan. Gotlands strategi är att båtresenärerna inte ska tvingas betala med avsevärt sämre båtförbindelse för att det inte finns miljövänligare och billigare bränslen.
Regionens undersökning visar klart och tydligt, att det störta hotet för alla näringslivets delar och passagerare boende både på fastlandet och på Gotland, är de allt högre priserna. Det är priset på båtresan som är det störst hotet mot Gotland. Därefter turtätheten. Och först på tredje plats kommer överfartstiden. Det är ganska naturligt efter den debatt som varit. Besöksnäringen håller på att konkurreras ut av andra på grund av de dyra båtpriserna för turister till Gotland. Och turtätheten är särskilt viktig under sommarhalvåret. För näringslivets frakter är turtätheten och kopplingen till de transportmässiga noderna där omlastning och vidare transporter sker, viktigast.
Ett stort problem är att ett rederi i praktiken har monopol på Gotlandstrafiken och att några speditionsfirmor har oligopol på frakterna. Då 80 procent av fraktpriset är det speditören tar ut, så kan lite påverkas genom färjeavtalet. Det är bara hårdare konkurrens om frakterna som kan sänka priserna. Och att öns företag samverkar och handlar upp i klump för att få lägre fraktpriser.
Vi får nu se om Gotlands strategi, att slåss för mer statliga pengar för billigare snabbfärjor, kommer att lyckas. Det är bara att hoppas, att de tongivande partierna i regering och riksdag inser det viktiga och lönsamma i att investera i snabbfärjor och sänkta priser. Några hundra miljoner till i satsning på Gotlandstrafiken kan hindra några miljarders förlust i tillväxt och massarbetslöshet på Gotland.