Betalar 1 150 000, 1 900 000 i hamn
Gungeligung.Foto: Anders Wiklund/SCANPIX
Foto: Anders Wiklund/SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Samtidigt beslutade kommunstyrelsen i går att slanta upp 1,9 miljoner av regionala tillväxtmedel för en delfinansiera uppstartningen av färjelinje till Baltikum. Hugad operatör? Gotlandsbolaget.
Totalen av de båda affärerna: Gotlandsbolaget får 750 000 och en hamn av kommunen. För ett transportföretag är det viktigt att dra in mer på gungorna än man förlorar på karusellen.
Nå, även om det är frapperande hur besläktade initiativ kan bemötas väldigt olika av kommunen så tycker jag verkligen att det vore kul om "navet i havet" kunde få en tredje eker. Och en fjärde. Men samtidigt är jag grundligt trött på EU-projekt (och statliga bidrag) som kräver kommunal medfinansiering. Det driver kommunerna att spendera mer och att bli en finansiär och aktör på marknaden. På ett sätt som kommuner inte borde vara.