Betalar 1 150 000, 1 900 000 i hamn

Gungeligung.Foto: Anders Wiklund/SCANPIX

Gungeligung.Foto: Anders Wiklund/SCANPIX

Foto: Anders Wiklund/SCANPIX

Politik2009-10-27 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Tänk så olika förutsättningarna kan vara. Även om oppositionsrådet Björn Jansson började svaja på målet i går, i en artikel på Folkbladets ledarsida i GT, så verkar det fortfarande som kommunen tänker sälja hamnen i Kappelshamn för en dryg miljon (1 150 000) till Gotlandsbolaget. Detta trots att Gotlandsflyg vill driva en sommartida lågprisfärja mellan Kappelshamn och Nynäshamn.

Samtidigt beslutade kommunstyrelsen i går att slanta upp 1,9 miljoner av regionala tillväxtmedel för en delfinansiera uppstartningen av färjelinje till Baltikum. Hugad operatör? Gotlandsbolaget.
Totalen av de båda affärerna: Gotlandsbolaget får 750 000 och en hamn av kommunen. För ett transportföretag är det viktigt att dra in mer på gungorna än man förlorar på karusellen.

Nå, även om det är frapperande hur besläktade initiativ kan bemötas väldigt olika av kommunen så tycker jag verkligen att det vore kul om "navet i havet" kunde få en tredje eker. Och en fjärde. Men samtidigt är jag grundligt trött på EU-projekt (och statliga bidrag) som kräver kommunal medfinansiering. Det driver kommunerna att spendera mer och att bli en finansiär och aktör på marknaden. På ett sätt som kommuner inte borde vara.