Tänk vad många fler jobb det skulle bli och vilken tillväxt vi skulle få om den svenska regeringen satsade stenhårt på att förbättra tågtrafiken i landet och båttrafiken till Gotland istället för att sänka skatter som inte ger några jobb.
Många ekonomiska experter har påvisat att jobbskatteavdragen, sänkningar av arbetsgivaravgiften för unga under 25 år och sänkning av restaurangmomsen inte ger några fler jobb. Det blir bara subventioner av företag från skattebetalarna. Pengarna skulle göra mycket mer och bättre nytta om de satsades på att förbättra tågens spårnät och för Gotlands del, en storsatsning på öns viktigaste infrastruktur, färjetrafiken.
Som framkommit vid det årliga stormötet om färjetrafiken så är alla gotlänningar väldigt nöjda med den nuvarande standarden på båttrafiken. Snabbfärjorna och tidtabell har inneburit en revolution för resandet till sjöss. Det enda problemet är det gamla vanliga, biljettpriserna. Framför allt för fastlänningarna som ska hit. En annan del som behöver förbättras är ankomst- och avgångar i hamnarna. Båtarna går på drygt tre timmar, men sedan går det bort onödig tid för att komma vidare på resan. Där finns mycket kvar att göra.
Klimathotet ställer krav på nästa generations båtar, att de inte får vara dagens koldioxidmarodörer. Även här krävs handlingskraft av regeringen att besluta om regelverket för gasdrivna båtar. Utan det händer inget. Även om Gotlandsbolaget idag kan köpa gasbåtar finns inget regelverk för driften. Denna regelbrist stoppar utvecklingen av gasdrivna båtar.
Inför den kommande upphandlingen av ny färjeoperatör är det viktigt att regionen genom främst Åke Svensson (S), bearbetar den upphandlande myndigheten, men också infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Det måste bli en förbättring och inte en försämring av den för Gotlands utveckling avgörande färjetrafiken. Flyget expanderar själv på marknadens villkor och det blir allt fler linjer under allt större delen av året. Men marknaden klarar inte båttrafiken året om.
Vill regeringen ge Gotland största möjliga chans till utveckling, tillväxt, fler jobb och innevånare så sker det bäst genom förbättringar av färjetrafiken. Bättre båttrafik är viktigare än sänkt skatt.