När jag var en ung student i Lund under andra halvan av 80-talet satt jag en gång på en föreläsning i nationalekonomi. Föreläsaren började plötsligt - och i sammanhanget rätt omotiverat - att orera om hur löjliga restriktionerna för den svenska vapenexporten är.
Jag vet inte varifrån hans närmast moraliska indignation kom. Kanske hatade han som ekonom på principiella grunder alla former av handelsrestriktioner, oavsett vilka varor det rör sig om. Men det som då förvånade mig mest var mina kursares reaktion. De flesta antecknade frenetiskt. De studsade inte inför budskapet. Och de reflekterade inte över att föreläsarens åsikter inte skulle bli föremål för tentamen. Autopiloten var påkopplad.
Jag tänker ibland tillbaka på detta och av flera olika skäl. Ibland för att det sade något om bristen på kritiskt tänkande i svensk högre utbildning. Ibland för att bristen på invändningar då säger något om den svenska konsensuskulturens baksida. Vapenexport var en kontroversiell fråga även på den tiden och i den där stora föreläsningssalen måste det ha suttit några engagerade motståndare. Men vi är fostrade att inte ställa till några scener i "fel" sammanhang.
Denna kultur kan säkert bidra till att företeelser som vapensamarbetet med Saudiarabien får försvinna iväg i tangentens riktning. Efter avtalet 2005 får det rulla vidare och det dröjer sju år innan proteststormen vaknar. Och då slår pendeln över åt andra hållet.
Ekot rapporterade i går, med något som man frestas kalla indignation, att Sverige är världens största vapenexportör i förhållande till befolkningen. Låt vara att några av "våra" största vapenproducenter är utlandsägda, men det är ändå här produktionen och kompetensen finns.
Ska vi skämmas över det? Jag tycker inte det, även om jag riskerar att ställa till en scen. Det finns all anledning att debattera om vilka länder vi kan tillåta export av vapen till. Men all vapenproduktion är rimligen inte definitionsmässigt ond, utom för de mest extrema pacifisterna. I en konfliktfylld värld fyller vapen både goda och onda syften.