Bättre omdöme ger ljusare statistik

Politik2006-12-29 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Ett av de största folkhälsoproblemen i Sverige är trafikskadorna, men det är också tyvärr ett av de mest underskattade. Varje år dödas mellan 400 och 500 människor och ett par tusen skadas allvarligt på våra vägar. Det är en alldeles för hög siffra och den "nollvision" som Riksdagen beslutat om känns mycket avlägsen.
Dagens bilar är mycket tekniskt fulländade och ofta i bra kondition. Det är därför sällan man vid olyckor kan peka på tekniska fel som olycksorsak. Vägarna förbättras också ständigt, men tyvärr ökar då också farterna till ibland långt över det tillåtna. Sträckan mellan Roma och Visby är till exempel bland de bästa vi har på Gotland, men också bland de mest olycksdrabbade. Med bättre bilar och säkrare vägar borde olyckstalen sjunka betydligt snabbare än de gör.
Vad orsakerna till denna motsägelsefulla statistik kan vara är svårt att peka på. En kan man förmodligen finna hos förarna och det ökade aggressiva körsättet i kombination med dåligt omdöme och för höga hastigheter. Samarbete i trafiken är dessutom ett honnörsord som håller på att försvinna.
Ju högre farten är, desto kortare blir reaktionstiden och därmed minskar möjligheten att hinna reda ut en oförutsedd händelse. Denna kan bestå av plötsligt uppdykande vilt på vägen, möte med annan trafikant som gör en omdömeslös omkörning, hastig inbromsning av framförvarande fordon med mera. Därför måste mer kraft sättas in för att förbättra attityder och omdöme hos alla trafikanter och en väg kan vara att ytterligare utöka körkortsutbildningen med just dessa frågor.
Men det är inte bara trafikskolor och myndigheter som har ett ansvar att fostra morgondagens förare. Det har vi alla genom att uppträda som omdömesgilla förare och goda förebilder. Förhoppningsvis kommer detta i framtiden att resultera i en ljusare olycksstatistik.