Idag brukar vi tala om att det är våra barn och ungdomar som är framtiden. Därför borde det väl vara självklart att vi ska satsa på dem också. Att vi har en välfungerande och högkvalitativ skola, ett rättvist betygssystem, goda förutsättningar för att varje elev ska få sina enskilda behov tillgodosedda och att varje elev ges det stöd och den pedagogik av sin lärare som den behöver. Detta kan låta självklart. Tyvärr är det inte det och därför skapar den här regeringens politik inte de goda förutsättningarna för barnen och ungdomarna inför framtiden.
Sverige idag är ett land där skolsegregationen ökar, klasserna blir större, lärarna tvingas ägna mer tid åt att fylla i papper än att vara med eleverna, betygsystemet pressar elever till den psykiska gränsen och ibland så långt som till depression. Samtidigt blir lärarna färre, utbildningsplatserna färre, resurserna till skolan mindre och antalet elever som sjukskriver sig på grund av psykisk ohälsa ökar medan antalet skolsköterskor och kuratorer minskar. Ert så kallade ”ansvar” för elevernas skolgång och psykiska hälsa betackar jag mig för, utbildningsminister Jan Björklund och socialminister Göran Hägglund.
Denna onda trend måste brytas. Under den socialdemokratiska regeringen Persson gjordes en undersökning för eleverna i årskurs nio som syftade till att mäta kunskaperna i de tre kärnämnena matematik, naturkunskap och svenska-läsförståelse. Då hamnade Sverige på en acceptabel sjätteplats bland jämförbara länder i EU.
I den senaste undersökning med samma premisser hamnar Sverige på en skamlig 18:e plats. Givetvis ska man alltid ta sådana här undersökningar med en nypa salt men ser man till det genomsnittliga resultatet har alltså Sverige försämrats tre gånger. Det är hög tid för något att hända. Det är dags att regeringen får tummarna ur och agerar. Gör något och det nu, statsminister Fredrik Reinfeldt.
Vi socialdemokrater har alltid stått upp för en mer jämlik och fungerande skola. Den moderna folkskolan grundades 1842. Exakt 47 år innan det socialdemokratiska partiet bildades. Ända sedan dess har vår uppgift alltid varit att skapa alla människors frihet och förutsättningar inför framtiden. Inte allra minst för barn och ungdomar. Som Olof Palme sa: ”Det är barnen som kommer i kläm och därför slår vi vakt om barnen.”.
När utbildningskvalitén och utbildningsresultaten sjunker, då kommer vi alltid finnas på barrikaderna och vi kommer att ta strid och vi kommer aldrig atge oss förrän vi har en rättvis och fungerande skola som utbildar varje elev med godkända betyg för att denne ska kunna gå ut och möta världen där en allt tuffare och globalare konkurrens väntar.
Som läget är idag är det många som tycker synd om barn och ungdomar. Man skriker och klagar för att det är som det är. Gör inte det. Se på framtiden som ljus därför att vi ska framåt och bara framåt. Bättre tider kommer. Den som väntar på god utbildning väntar aldrig för länge.