Gunnar Öbergs artikel igår om att Gotland kunde bli försöksområde för vätgasproduktion och vätgasdrivna bilar och bussar är rätt väg att gå för Gotland. Vi måste tillsammans systematiskt jobba för att få bort alla bensindrivna fordon på ön och ersätta dem med fordon drivna av biogas, el eller vätgas.
I början av 1990-talet drevs på Gotland ett projekt inspirerat av ekonomen Gunter Pauli för att uppnå nollutsläpp, eller zero emission. Detta tänkande har fortsatt runt om i världen och på Gunter Paulis webbsidor finns massor av exempel från hela världen på hur innovativa politiker, ekonomer och forskare återanvänder avfall och tänker nytt för att byta bensin och diesel mot el eller biogas. Grundtanken är att allt avfall kan bli råvara i ny produktion.
På den lilla ön El Hierro, som är en del av Kanarieöarna, har man framgångsrikt bytt öns 6 000 bensindrivna fordon till eldrivna. Normalt är elbilar dyra att köpa in, men där har man gjort ett storköp av 6 000 bilar och då fått ett bra pris. Men poängen är att bilisten inte köper batteriet till bilen, utan det får man hyra laddat av kommunen mot en veckoavgift på cirka 85 kronor.
De gamla bensinmackarna har gjorts om till laddningsstationer och all el kommer från vindkraftverk. Överskottselen som vindkraftverken tidvis producerar, används för att göra dricksvatten av det salta havsvattnet och sedan lagras det i en tom vulkankrater. Dessutom utvinner man vattenkraftsel därifrån, som jämnar ut elbehovet under året.
Genom att de drygt 10 000 innevånarna bara kör max fem mil, så behövs inte så stora batterier och dessa åker man bara och byter vid laddningsstationerna. Det gör att en fyrsitsig eldriven bil bara kostar cirka 85 000 kronor i inköp och sedan veckoavgiften för elen på 85 kronor.
Gotland har fem gånger fler innevånare och åker man från Fårö till Hoburgen är det 15 mil. Men de flesta bilfärderna är under fem mil.
Jag vet inte om modellen från El Hierro med hyra av fulladdade batterier kan fungera på Gotland. Exemplet El Hierro visar att om man tänker fritt och prövar andra modeller än vad marknaden just nu kan erbjuda, så går det att ersätta alla bensindrivna fordon på en ö med eldrivna. Som vanligt handlar det om politisk handlingskraft.