Avlyst sovstad inom murarna?

Foto: Mats Hemlin/SCANPIX

Politik2008-05-30 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Är näringsidkarna i innerstaden gnälliga? Är de bakåtsträvare som inte begriper hur mycket bättre det blir när deras kunder kan flanera ostörda av bilar: de där plåtlådorna som bryter av mot den pittoreska stadsmiljön?
En företagare känner konsekvenserna in på bara huden. När kunderna uteblir blir det mindre pengar till familjen, till löner, till investeringar. Och ja, mindre pengar även till skattmasen. Det är levebrödet som är hotat.
Vad blir konsekvenserna för tekniska nämnden om den fattar ett felaktigt beslut som slår undan benen för dessa företagare? Tja, var fjärde år är det val. Då blir det bokslut när väljarna dragit ifrån och lagt till på det förtroende de känner för de valda?
I bästa fall, ja. Men i frågan om trafikregleringarna i Visbys innerstad är det svårt att utkräva ansvar den vägen. Oppositionen vill ju gå ännu längre än den borgerliga majoriteten. Socialdemokraterna och vänsterpartiet ville inte vänta med beslutet om parkeringsavgifter. De ville gå på tjänstemännens linje och blockera vid Specksrum. De ville förlänga bilbegränsningen i innerstaden ännu mer än vad den borgerliga majoriteten nu gör. Och miljöpartiet? Det har en alldeles egen linje. Bilförbud året runt.

Vad skall man göra när den folkvalda majoriteten hastar fram med ett illa genomtänkt förslag, när alternativet vill skynda ännu längre ännu fortare?
Gotlands kommun har föresatt sig att förbättra företagsklimatet. Samtidigt verkar man vilja förvandla innerstaden, en miljö där många företagare försöker verka, till en museal miljö. En "sovstad" vintertid och en attraktion sommartid.
I USA finns begreppet "gated community". (Betyder ungefär "avspärrat samhälle".) Det är en benämning för de bostadsområden för bemedlade där man hägnat in sig och ingen slipper in utan kontroll. Kring Visbys innerstad är inhägnaden redan klar. Det har den varit länge. Jag hoppas vi slipper se grindvakter. Men de finns i farans riktning.

Visst ställer det krav när man skall förvalta ett världsarv. Men vem är det som ställer kravet att människorna inte längre skall få plats, åtminstone inte de människor som har bilen med sig.

För övrigt skall ingen inbilla mig att frågan om att begränsa innerstadstrafiken handlar om någon konflikt mellan framkomligheten för fotgängare och för bilar. Det är bilarnas blotta närvaro som definierats som ett problem.