Nej, det verkar väl inte som om det finns så mycket ekonomisk substans, bakom de intressenter som ville förvärva och utveckla hamnområdet i Kappelshamn. Att drömma är gratis, men om planerna ska realiseras krävs det finansiella muskler.
Det verkar inte heller som om nya färjeaktörer står på kö för att få utnyttja den hamn som ligger närmare Nynäshamn och Stockholm än vad Visby gör. Den färjelinje som nu planeras starta under säsongen 2014, ska gå på Västervik och Nynäshamn med utgångspunkt i Visby. Att ytterligare en aktör skulle välja Kappelshamn som bas, är en dröm som inte lär realiseras i den omedelbara framtiden.
Men när det gäller tillgången till strategisk infrastruktur så måste man ju tänka längre än till nästa budgetberedning, längre än till mandatperiodens slut och – ja – längre än näsan räcker.
Om Region Gotland slumpar bort Kappelshamns hamn för en spottstyver så krossar man kanske inga realistiska befintliga planer. Men man frånhänder sig en hamn som skulle kunna bli en viktig port till Gotland i framtiden. Och ett hamnområde som skulle kunna utvecklas i händerna på rätt intressent.
Är inte denna potential viktigare att bevara än att sälja hamnen till en intressent som inte har stoltare planer än att använda den som en parkeringsplats för fartyg?
Sedan är det ju också så att vi behöver en reservhamn för färjetrafiken. Gotland är sårbart i dag. Hur ska det fungera om en olyckshändelse eller något annat skulle göra hamnen i Visby obrukbar under en tid? Slite saknar färjeklack och även hamnen i Kappelshamn behöver investeringar för att kunna fungera som reservhamn. Jag vet inte vilket alternativ som är bäst, men jag vet att Gotland behöver ett alternativ.