Även de begåvade behöver utmanas
Foto: JOHNSON LIU
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Även i skolans värld har elit en dubbel klang. Att söka och testa elitelever till ett idrottsgymnasium går så bra så bra. Men man har inte fått testa elever för att skapa elitklasser i teoretiska ämnen.
Jag tycker att det är rena snurren. ALLA elever borde få ändamålsenlig undervisning, anpassad efter deras behov och prestationsförmåga. Det gäller dem som har svårt att hänga med. Och det gäller dem så har det så lätt för sig att de har lite ut av den ordinära undervisning. De har kanske lärt sig nästan allt de kan någon annanstans än i skolan. Det är väl inte meningen att begåvade elever bara skall sitta av tiden?
De smarta klarar sig alltid, brukar man hävda. Och visst, det är sant. Men de har också en stor outnyttjad potential, som de kanske aldrig får utnyttja. Det är lätt att vänja sig vid att inte behöva anstränga sig. Och att de förkovrar sig ligger i allas intresse.
När man inte vill ge begåvade elever möjligheter är det som om man vill hålla alla elever på samma nivå. Och det mest jämlika av allt är givetvis om ingen kan någonting. En orimlig utbildningspolitik? Javisst. Men den svenska skolan bär åtminstone delvis drag av detta tänkande.
I GA i går uttalade sig Lena Celion (m), kommunalråd och ordförande i barn- och utbildningsnämnden. Hon vill att Gotland skall bli en av de kommuner som får genomföra prov med klasser för högpresterande elever.
Det vore utmärkt. Det är långt till grannkommunen för de gotländska elever som vill gå i en elitklass, om inte Gotland får möjlighet att starta en sådan.