Attityderna kan förbättra statistiken

Politik2007-07-21 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den så kalladee "nollvision" för trafiken som Riksdagen beslutat om känns just nu väldigt avlägsen. Innebörden av detta beslut är att ingen skall dödas eller skadas allvarligt i trafiken. På vägen dit finns ett antal etappmål och för 2007 är den cyniska kalkylen 270 dödade. Jag skriver cyniska, för egentligen känns det märkligt att kalkylera med "antalet dödade i trafiken". Men det är verkligheten som gäller och hittills i år har 217 människor omkommit i trafiken. Det är en ökning med 20 personer jämfört med motsvarande tid förra året och innan årets slut kommer över fyrahundra människor att dödas på de svenska vägarna. Det är en alldeles för hög siffra och hur kan vi acceptera detta år efter år efter år?
Dagens bilar är mycket tekniskt fulländade och vägarna förbättras ständig. Med bättre bilar och säkrare vägar borde olyckstalen sjunka betydligt snabbare än de gör. Vad orsakerna till denna motsägelsefulla statistik kan vara är svårt att peka på. En kan man finna hos förarna och det ökade aggressiva körsättet i kombination med dåligt omdöme och för höga hastigheter.
Jag tycker att det uttalande som statssekreterare Leif Zetterberg (c) på Näringsdepartementet, vilka hanterar trafikfrågorna, gjorde i en TT-intervju visar att ett nytt synsätt är på väg in i de beslutande församlingarna. Han sa så här: "Visst kan man alltid tycka att Vägverket borde få mer pengar, men det viktigaste är att få igång en attitydförändring. Alla vet att man skall vara nykter i trafiken och hålla hastighetsgränserna, men ändå bryter många mot reglerna."
Desto högre farten är, desto kortare blir reaktionstiden och därmed minskar möjligheten att hinna reda ut en oförutsedd händelse. Denna kan bestå av plötsligt uppdykande vilt på vägen eller möte med annan trafikant som gör en omdömeslös omkörning. Därför måste mer kraft sättas in för att förbättra attityder och omdöme hos alla trafikanter. Det kan inte vara acceptabelt att en hel socken av exempelvis Tingstädes storlek utplånas varje år genom vår största folksjukdom trafikdöden.