Att våga tänka nytt

Pigge Werkelin har en spännde idéskiss för den framtida Gotlandstrafiken.

Pigge Werkelin har en spännde idéskiss för den framtida Gotlandstrafiken.

Foto: Bengan Zettergren

Politik2010-02-20 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Pigge Werkelin har tänkt ut en skiss för våra framtida förbindelser med fastlandet främst vad gäller båtarna, men också för flyget. Han är mycket påverkad av Rikstrafikens utredningsrapport och han vill satsa hårt på att våra båtar ska klara sin del för att rädda klimat och miljö. Det blir en blandning av allt bra som vi har i den nuvarande trafiken, men också radikala förändringar och ett annat mer övergipande tänkande för alla delar i fastlandtrafiken.
Pigge Werkelin är helt inne på att Gotland ska ta över ansvaret för fastlandstrafiken. Genom att bilda Gotland AB, där kommunen äger 51 procent och näringslivet resten, skrivs ett avtal med staten att Gotland tar ansvaret för trafiken mot en ersättning på 440 miljoner kronor om året från staten. En ersättning som räknas upp med index och när bränslepriserna höjs.
Det jag tycker är spännande i Pigge Werkelins skiss är att den inte bara handlar om båtarna och hamnarna. Den sveper över mycket, som bidrar till tillväxten på Gotland. Det är en långsiktig plan för att ge Gotland mycket bättre, tätare och billigare resor med båt och flyg. På ett mycket mer miljömässigt riktigt sätt än idag. Men jag kan tänka mig att det blir debatt om hans idé att färjorna ska gå från Visby till en ny Gotlandshamn i Horsnudden utanför Västervik. Och att norra linjen till Nynäshamn ska gå från Kappelshamn.
Genom detta minskas avståndet till sjöss och hastigheten kan minskas och därmed koldioxidutsläppen. Men restiden blir inte längre, utan kan tvärtom kortas genom smartare hantering i hamnarna. Restiden till sjöss ligger runt tre timmar som idag. Genom att trafiken blir billigare frigörs pengar för att sänka priserna. Pigges Werkelins skiss skulle också innebär ett enormt lyft för Kappelshamn.
Jag tycker det är bra att Pigge Werkelin kommit med denna idéskiss för Gotlands framtida fastlandstrafik. Den är en bra grund för den fortsatta diskussionen hur Gotlands beslutsfattare ska hantera möjligheten att ta över ansvaret för trafiken. Rädslan för regional medfinansiering kan bytas till möjligheterna att friare använda de pengar staten lägger på öns fastlandstrafik. Vi måste våga tänka nytt.