Pigge Werkelin tycker att Gotland bör lägga de gotländska ståndpunkterna i papperskorgen och istället tänka nytt. Han pratar om att infrastrukturministern har 4-5 miljarder som hon är beredd att satsa på Gotland om vi överger kraven på att dagens standard och tillgänglighet ska gälla.
Om det vore så borde Pigge naturligtvis genast plockas in i förhandlingarna om den kommande upphandlingen.
Hans beskrivning av statens engagemang och intresse för att satsa på trafiken står helt emot den bild som ges via de officiella kanalerna, att kostnaderna ska hållas nere till varje pris.
Pigge beskriver det också som att alla utom han förutsätter en fortsatt trafik med oljebaserade bränslen. Något som ju bevisligen inte är sant.
Att campingen har minskat är däremot sant och det kanske inte bara beror på prisbilden utan också på att vi byggt bort många av campingarna på Gotland? Fullt medvetet. Med motiveringen att camping är på väg bort till fördel för turister som kräver komfort och lyx?
Jag skulle vilja veta mer om de löften Pigge fått från ministern att Gotland skulle få omvandla det stöd trafiken får i dag för att användas till lite vad som helst. I mina ögon är det ganska naivt att tro att staten skulle ge Gotland en påse med pengar som vi kan använda till att bygga vägar samt subventionera flyg och färja. Framför allt eftersom investeringar kräver stora engångssummor medan driftskostnaderna återkommer varje år.
Med detta sagt finns det mycket i Pigges resonemang som är värt att tänka vidare kring. Hans egen jämförelse med Gotlandsflyg är ett mycket bra exempel.
Det är sedan några år också fritt att konkurrera i trafiken till och från Gotland. Men bastrafiken måste vara garanterad, långsiktig och anpassad efter behoven för både gods och passagerare.
Att beskriva politiker och tjänstemän som jobbat med frågan i decennier som okunniga och bakåtsträvande är en enkel kritik som säkert plockar poäng hos allmänheten.
Men som politiker och tjänsteman kan man inte "spela" på samma sätt som man kan göra som entreprenör. Dessutom är politiker och tjänstemän mycket mer insatta i hur statens finanser fördelas. Pigges vision kräver att Gotland behandlas som någon form av försöksområde.
Det innebär också att statens ansvar för Gotland och våra kommunikationer skulle vältras över på regionen.
Och det tror jag är en ståndpunkt som har långt mindre stöd än de gotländska ståndpunkterna om gotlandstrafiken.